søndag 10. juni 2007

Kvinne vs. jente

De siste dagene har jeg fundert litt på om jeg er kvinne eller jente. For eksempel: dersom jeg skulle bli beskrevet i avisen. Ville de skrevet at jeg er kvinne? "Kvinne, 23 år funnet død i eget hjem" (bank i bordet)? Og hva med kontaktannonsene? Jeg ser stadig menn som beskriver seg som: "Gutt, 43 år, søker jente til hyggelig peiskos".

En kvinne er voksen. Hun er selvstendig, elegant og har ofte meninger om politikk. En kvinne handler dyre klær, har lange og falske negler og bruker fast frisør. Hun sminker seg med eksklusive merkevarer, og er svært bevisst på hvilke produkter huden hennes liker best. Hun bruker ulike parfymer, og alle flaskene er vakre.

En kvinne er sikker på seg selv, og har ofte et ekte mannfolk ved sin side. Hun holder hageselskaper, går på cocktailparty, og har en kjole til enhver anledning. Jentene i "Sex in the city" er kvinner. En kvinne ser på merkelige filmer, gjerne noe med fremmed språk. Hun er glad i rødvin, og diskuterer gjerne bøker hun har lest. En kvinne reiser mye, og hun ser flott ut i bikini. Hun har stor omsorg for andre, og har hyggelige lunsjer med sine venninner. De snakker om mannfolk, men er ofte ikke så vulgære (og der passet ikke jentene i "Sex in the city" lenger, gitt). En kvinne kan diskutere de dype temaene. Hun liker å snakke om meningen med livet, og har spennende tanker om slike temaer. Hun har gjort seg opp en mening.

En jente er enda ikke blitt helt voksen. Hun kan ha en litt røff humor, og kan gjerne slå et par grove vitser. Hun liker å prate om sex, gjerne på en humoristisk, og noe vulgær måte. Hun tenker også på hvordan hun ser ut, men det er ikke nødvendigvis på den eksklusive måten. Hun sminker seg gjerne med sminke fra Hennes & Mauritz, og er fornøyd med en hårklipp til 100 kr. En jente farger også håret sitt selv, eller ved hjelp av venninner. Venninner er generellt viktig i en jentes liv. Hun er mye sammen med dem, og sammen løser de mannfolkproblemer. De snakker ikke så ofte om politikk, men de går nøye igjennom hvilke problemer de sliter med i forhold til det andre kjønn, skole, jobb eller andre venner. En jente liker øl. Hun greier ikke alltid å begrense seg til det som er sjarmerende, og kan ofte sees på byen i litt for full tilstand. En jente liker amerikanske filmer, og kan gjerne se en film bare for å få sett litt på Brad Pitt.

Hvor er jeg i alt dette? De som kjenner meg vet at jeg setter meg selv i kategorien jente. Det er kanskje ikke alle punktene som passer, men det er såvisst mer treffende enn at jeg er en kvinne. Jeg har spurt folk hvor de setter meg, og det kommer frem at flere mener jeg er en "ung kvinne". Jeg vet ikke hvor komfortabel jeg er med det, egentlig.

Dere lurer kanskje på hvordan man kan måle en mann mot en gutt? Vel, en venninne og jeg fant en strålende god definisjon på dette (der ser dere at jeg er jente, hva?). "En mann er en som har mulighet til å gro skjeggvekst." Så enkelt kan det sies.

Hva er du?

(det er faktisk skikkelig vanskelig å være så dømmende i en post.)

17 kommentarer:

Hjerterdame sa...

Hehehe, morsomt.. Jeg er jente! Men jeg prøver å være kvinne innimellom. Men hvis man skal følge din beskrivelse av en kvinne, så tror jeg ikke det finnes mange av dem.

Men det finnes damer, kjærringer osv. :p

mirakel sa...

Det er sant. Jeg skulle kanskje beskrevet damer også. Der ville kanskje flere passet inn. Men men. Akkurat nå orker jeg ikke. Merket at jeg ble skikkelig lei av å skrive underveis, derfor den litt kjappe avslutningen. ;)

Er det nå man skal skrike Girl Power?

Støvkorn sa...

Gal powa!!! ;)

Da er jeg definitivt jente, og vil alltid være det, selv hvor mye jeg ønsker å være en kvinne :)

Men jeg vil definitivt ha en mann!

Anonym sa...

Jeg tror at også kvinner har venninner...

mirakel sa...

C: Ikke ta definisjonene mine for god fisk. ;)

Tamara: Jepp, det stemmer med definisjonen min, det.

Unknown sa...

jeg tror jeg er mann.. Men jeg hengte meg opp i en sak: Hårklipp til 100 kroner?? HVOR???

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med halvlangt hår

mirakel sa...

Jeg tror også du er mann, Egoisten.

Hårklipp til 100 kr er ikke nødvendigvis en GOD hårklipp. Jeg er faktisk litt kvinne på det området, og har en fast frisør. Men hvis du ønsker billig klipp anbefales Aras salong i Fr. stad. ;)

Loise sa...

Det er nå bare så typisk at menn skal ha det så vanvittig mye enkler enn oss. Her skal vi slite ræva av oss for å være kvinner, dyrt er det også, og de skal bare ha hår i ansiktet?... Nope, definitivt nei, dette går jeg ikke med på, for det finnes da granngivelig 12-åringer med bart.

ballerina sa...

Rundt Valentine fikk jeg en vakker krystallorkidè fra Swarovsky i gave fra min date. En venn av meg skulle gi gave til kjæresten sin, også han gikk for Swarovsky, men kjøpte en søt liten krystallbamse. Da tenkte jeg at min flotte orkidè var en gave fra en Mann, mens krystallbamsen var (riktignok søt, men) en gave fra en gutt.

mirakel sa...

sisseloise: Det var kanskje en litt enkel definisjon. Men jeg mener altså ikke små dungreier, som disse guttehvalpene har. Det skal være ordentlig (muligheter for) skjegg. ;)

laila: Utrolig god historie, og den sier jo alt. Du har rett og slett forklart forskjellen på en gutt og mann her. Supert!

Ata sa...

Jeg tror nok aldri jeg kommer til å bli Kvinne. Trokke jeg vil være det heller, egentlig.

mirakel sa...

Jeg vet ikke helt, ata. Kanskje det er fint å være kvinne også. De er jo himla lekre, da.

Ata sa...

Ja, jeg vet, de er flotte. Det er egentlig bildet på Kvinnen som får meg til å skjønne at jeg vil bli en merkelig mor om jeg får barn en gang. Bildet på en mor er blant annet at når hun skal ut en kveld, enten det er julebord eller hva det er, så står hun foran speilet og tar på leppestift, og lukter god parfyme, og har mange par høye hæler under senga. Det hører litt mer til en mor det. Men jeg har kommet dit at jeg ikke tror jeg kommer til å bli sånn. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det. For jeg burde egentlig begynt å øvd meg snart nå. På leppestift, høye hæler og parfyme.

mirakel sa...

Jeg hadde en skikkelig kvinnelærer en gang. Hun hadde alltid en rød kant på koppen sin, fordi hun brukte leppestift. Også luktet hun dyr parfyme.

Jeg syns det virker litt slitsomt, jeg. Tenk deg å hele tiden omgi deg med røde merker? Og å stavre omkring på høye heler?

Nei.. mellomting er noe for meg, tror jeg. ;)

Ata sa...

Hehe, ja. Men sånne perfekte kvinner klarer liksom å være akkurat passe perfekte hele tiden, selv om de ikke ser ut til å prøve så hardt.

Jeg kjenner at jeg ikke har noe lengsel etter å være sånn, selv om jeg har masse gode minner fra varme mammaklemmer svakt duftende av god parfyme. Men man kan kan vel være varm og kjærlig selv om man ikke er kjempeflinke til å pynte seg..

Anonym sa...

jeg er en quinne. det betyr at man kan gjøre og være akkurat som man vil.

mirakel sa...

ata: Jeg vet det! De anstrenger seg ikke en gang, men like fordømt elegante er de. Hvis jeg skulle vært sånn ville jeg hatt konstant gnagsår og leppestift over hele munnen.

Og vi kan fint være varme og kjærlige uten å pynte oss. Vi satser på den.

annekake: Da er en quinne ganske bra. Selv om man skulle tro man måtte følge enkelte lover og regler, da. ;)