mandag 21. mai 2007

Skeptisk

I dag snakket vi om at mine kollegaer var gift med partnere "valgt på den øverste hylle". Selv sa jeg sarkastisk at jeg var i gang med å velge noen hyller under der igjen. Jeg sikter selvfølgelig til nettdatingprosjektet mitt.

En av meldingene jeg har fått lyder som følger: " Hei!! Fin profil du har! Og flotte bilder! Du er virkelig vakker!! Kan jeg spørre deg hvor i Østfold du bor?!"

Se min tankerekke nå:

Min første tanke er selvfølgelig at denne personen bruker altfor mange utropstegn. Det føles som at hele meldingen skrikes i en rasende fart, og jeg blir generellt litt stresset av det hele.

Jeg legger merke til at avsenderen er opptatt av utseendet, siden han poengterer at jeg har "flotte bilder". Etter en liten avvisning forrige uke ser jeg på dette som høyst negativt. Det er greit at man ikke skal bli kvalm av sin tilkomne, men det kan da ikke være så altfor viktig å være lekker? Jeg har egentlig ikke noe stort problem med hvordan jeg ser ut. Jeg er ingen modell, men det jeg ikke har i utseendet tar jeg igjen i sjarm. Som regel blir jeg ansett som søt, noe jeg i grunn syns er greit. Og nettopp derfor trenger jeg en som vil ha normale jenter.

Underveis i den korte meldingen får jeg følelsen av at han smisker litt. "Du er virkelig vakker", sier han. Alle vet at jenter liker å høre at de er vakre. Å være vakker høres kunstnerisk ut. Som at jeg ligner et maleri, kanskje. Hvorfor skriver han ikke "pen", "fin" eller "søt"? Jeg er jo ikke vakker i det hele tatt. Forrige gang jeg var ute fikk jeg en melding om at jeg var "snerten". Det er mer troverdig enn dette. Sleipe jævel. Han vil i buksene på meg.

Ved nærmere ettertanke kan det faktisk virke som at dette er en standardmelding han sender til flere. Det hadde i grunn ikke vært så overraskende. Han surfer sikkert etter unge og lettlurte jenter, trykker ctrl+alt+p+v+c og vips er meldingen sendt. Eller noe i den duren. Så ser han hvem som biter på agnet. Og det er sikkert nok av jenter som blir sjarmert av enkle standardmeldinger.

Etter litt grubling blir jeg halvskremt av at han lurer på hvor jeg bor. Vil han vite det fordi han har tenkt å dukke opp? Kommer jeg til å bli voldtatt, mishandlet og/eller drept? Eller er dette spørsmålet et dårlig forsøk på å skjule den masseproduserte meldingen? Det skal kanskje få det hele til å virke personlig, slik at jeg blir sjarmert i seng? Skumle, skumle menneske.

Meldinger ligger fortsatt ubesvart i innboksen min. Jeg antar at jeg ikke kommer til å svare.

-----

Foreløpig status: skeptisk som fy. Overanalyserende til det sykelige. Merkelig følelse for de fleste mannfolk. Kontakt med to gutter, hvorav den ene er helt useriøs. Den andre kan kanskje bli hyggelig, men jeg har tvil. Skal kanskje på singelfest i Oslo, noe som kan bli bra. Det føles også litt tragisk.

Skrekkelig singel.

15 kommentarer:

Sorgenfri sa...

Jeg var enig i veldig mye av skepsisen din, nesten alt faktisk. Utropstegn, opphengt i bilder, "vakker"-uttrykket i en førstegangsmelding (som for meg betyr at man enten er en person som er alveaktig skjønn, eller en person som er så god, varm og ekte at man ikke kan unngå å bli påvirket).

Så spurte jeg Ringbæreren hvordan han tolket meldingen:

"Han syns vel hu var fin da! Hun er jo en søt jente. Er vel lov å prøve seg?"

Your call. :o)

Esquil sa...

Jeg tror det er donald duck du har funnet. (I donaldbladene slutter alle setningene med utropstegn.)

Frøken Makeløs sa...

Jeg syns ikke du skal være så hard mot han stakkar, og det er langt fra sikkert at det var en standardmelding. Det kan jo hende han virkelig syntes du var vakker!

Send han et svar og gi han en sjanse. Du har jo ikke noe å tape og du merker snart om han har noe å melde eller ikke. Du kan jo ikke avskrive alle menn som liker utseendet ditt vel? :-)

Støvkorn sa...

Æsj, føler med deg! Skeptisk til ALT der inne!

Anonym sa...

Fatt mot. Det er helt sikkert riktig å være skeptisk. Jeg fant min kone via nettdating, men ikke før jeg blant annet hadde vært i den situasjonen jeg beskrev for deg i en kommentar til et annet innlegg om samme tema.
Tror likevel det er bedre måter å møte mennesker på. Tilfeldighetene rår i livet, og det man ønsker seg sterkt nok er jeg overbevist om at man får. Det gjelder bare å komme seg ut, tror jeg. Kanskje du er for skeptisk til komplimenter?

mirakel sa...

Evil Giraffe: nettopp.. alveaktig kan jeg ikke skryte på meg at jeg er. Og du ser at din kjære Ringbærer beviser poenget mitt? Han kalte meg søt. :)

Esquil: Tror det er mange Donald'er der inne, ja. Det er ikke rart man ikke finner seg noe bra. ;)

Frøken Makeløs: Jeg tror nok ikke jeg kommer til å svare. Ved å skrive dette innlegget ble jeg enda mer bevisst på alt som var feil i meldingen hans, så det slaget er nok tapt. Jeg avskriver ikke menn som liker utseendet mitt, men de trenger ikke å lyve om at jeg er vakker. :p

Confiteor: Ja, og jeg syns fortsatt det er godt vi er to der inne. Dersom vi bestemmer oss for å møte noen av disse, må vi gjøre det sammen!

Tor: Du har nok nøkkelen der, ja. Man må ønske det sterkt nok, og samtidig kan man ikke være for desperat. Akkurat nå er jeg altfor opptatt av å finne meg kjæreste, og da kommer det aldri. Det sunneste er å møte en utenom nettet, tror jeg. Vi får se om jeg finner på noe lurt. Men, skeptisk til komplimenter? Hmm. Tror egentlig ikke det, bare på de som ikke virker seriøse. :)

Støvkorn sa...

Komplimanger skal være troverdige, ellers oppleves det som smisking!

Så det såh

Anonym sa...

Uansett om det var et dårlig komplement eller ikke, vil han helt sikkert prøve å bli kjent med deg! bare svar du:) så kan du heller finne ut at han ikke er så bra etterhvert....

mirakel sa...

C: Du har så veldig rett. :)

Hilde: Du er den eneste som gjør at jeg har bittelitt tro på nettdating, vet du. :) Jeg tror nok ikke han er særlig interessant uansett, men du har litt rett. Man bør sikkert gi folk en sjanse.. jeg lurer bare på om nettet ikke er riktig for meg enda, jeg.

Unknown sa...

Jeg har lest noen av de andre postene dine vedrørende nettdating. Ut i fra dette tror jeg du aldri vil føle deg komfortabel med dette, og følgelig bør du slutte.

Sånn. Da har du fått et råd.

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med forsøk på analyse

Gretten sa...

Det er bare å hoppe i det. Tenker du for mye på slikt sitter du der plutselig 35 år gammel, single, har to katter og er den litt rare, men dog morsomme "tanten" til alle barna til vennene dine.

Verden er full av raringer, se heller på det som et privilegium at du eventuelt får møte flere av dem :-)

mirakel sa...

Egoisten med analyseferdigheter: Jeg har tenkt det samme. Det kan se ut til at jeg er litt for lite "open minded" til dette. Samtidig har jeg faktisk gjort et halvdårlig forsøk på nettdating før, og da gikk det tålelig greit. Jeg fikk ihvertfall napp, selv om jeg ikke ønsket det. ;)

Gretten: Hoppe i det, ja. Mener du at jeg ikke skal analysere ting i hjel, altså?! :o Neida.. jeg ser hva du mener. Og jeg vil virkelig ikke bli den rare og morsomme tanten.

Jeg skal nok møte denne ene før jeg gir meg, men hvis ikke han blir noe så dropper jeg hele nettdategreiene. :)

Lothiane sa...

hallois!
Jeg er egentlig innom for å takke for tips om sukker. :) Har nemlig blitt kjent med et par kjekke og greie menn. Om det blir noe er altfor tidlig å si noe om, men hyggelig er det i hvert fall.

Og du... jeg forstår godt du reagerte på akkurat den meldingen der. Kan du ikke bare droppe han (siden du skal stole på din første reaksjon), og heller vente til det dukker opp en som du ikke føler smisker/sender massemeldinger. Det finnes jo noen av dem også.

Så, mitt råd: glem han her, vent på en annen - evt. søk rundt og finn noen som du liker og som du kan sende noen hyggelige meldinger til av den typen du ville likt å få selv. :)

mirakel sa...

Oi oi, Lothiane! Så spennende, da! Du må holde meg oppdatert.. :) Hvis det blir noe mer skal jeg definitivt ta litt av æren. ;)

Jeg hang meg opp i det ene du sa i kommentaren, jeg. Det at man skal stole på sin første reaksjon. Tror det kan være fint å huske på gjennom livet. Takk for tipset!

Lothiane sa...

Jepp, du skal bli holdt underrettet, vettu. Jeg har igrunn ikke de store forhåpningene, men er jo uansett hyggelig å bli kjent med oppegående menn(esker).

Og ja, etter noen år på nettdatesteder har jeg lært meg en ting. Sånne meldinger ala den du fikk viser seg alltid å være skuffende hvis de følges opp. De går rett i søpla hos meg.

Lykke til videre! :)