torsdag 25. september 2008

Forskjellige mennesker

Av en eller annen grunn liker jeg å putte mennesker i kategorier. Ikke slik at det blir ekkelt eller ubehagelig, men som en måte å lettere kjenne igjen egenskaper hos et menneske. Jeg tenker for eksempel ofte at de som liker norsk/engelsk på skolen er sosiale, drømmende, ofte kunstneriske og følsomme. De som liker matte er organiserte, pragmatiske, smarte og problemløsende.

I dag satt jeg og en venninne i bilen. Vi kom til å snakke på at hun pleier å legge merke til tall når hun er ute på veien. Hun husker bilnummer, og setter sammen tallrekker mens hun sitter i kø. Og hun riktig storkoser seg med det. Jeg spurte om hun likte matte på skolen, og hun fortalte at hun faktisk pleide å være hjelpelærer i sin egen klasse.

Jeg, derimot, har aldri lagt merke til et eneste bilnummer. Tall er forvirrende for meg, og jeg prøver å holde meg unna dem. Men jeg drømmer meg vekk i vakre trær, fin himmel og herlig lyssetting. Jeg ser på menneskene inne i bilene, og lurer på hva de tenker på. Det er ingen hemmelighet at jeg elsket norsk på skolen.

Ser dere poenget? Matte møter norsk.

Og så tenker jeg på personlighetene våre. Hun er god på å gjøre det hun vil. Hun klarer å si nei dersom hun ikke ønsker noe, og står på det hun mener. Hun er smart. Jeg har alltid beundret at hun greier å være tydelig, klar og bestemt, samt at hun ser løsninger, heller enn problemer.

Og jeg tenker på meg. Jeg er en vag, vag, vag jente. Jeg klarer sjelden å stå på en mening i en argumentasjon, fordi jeg hele tiden ser hundrevis av sider ved en sak. Jeg har lett for å få kaos i hodet når det kommer problemer, og klarer ikke alltid å klarne opp nok til å se løsninger. Men jeg er kreativ, og jeg er følsom. Kanskje litt overfølsom.

Så langt, alt vel. Vi passer greit inn i beskrivelsen min av de forskjellige typene.

Men så er det alt som ikke stemmer. Vi er sosiale og omsorgsfulle begge to. Begge jobber i omsorgsyrker, begge er sterkt knyttet til familie og venner. Jeg er ekstremt opptatt av å ha det ryddig og organisert. Hun klarer å utsette husarbeid ganske lenge. Noen ganger er hun mye mer sosial enn meg, jeg trenger antagelig noe mer alenetid enn henne.

Vel, enhver teori har en svakhet. Man må ta høyde for at ikke alt stemmer, ikke sant?

Men jeg har lyst til å høre om det er flere som har tenkt på dette, og om det virker riktig for dere. Og da er blogg kjekt å ha.

Så: hva likte dere på skolen, og stemmer dette med egenskapene jeg har beskrevet her?

15 kommentarer:

Erlend sa...

Dette minner meg om en gammel vittighet: Hva er forskjellen på en innadvendt og en utadvendt matematiker? Jo, en utadvendt matematiker ser på dine sko når han snakker med deg.

Maren sa...

Jeg kjenner meg veldig igjen i det, ja. Jeg er elendig på å si nei til ting og jeg liker ikke tall. Jeg kan falle ut av en samtale fordi jeg blir opptatt av å se på ting.

Jeg elsker (vel, elsket, frem til vi fikk ny lærer) norsk.
Min søster er mattegeni, og er sånn som får ting gjort og er organisert.

Fin post:)

Anonym sa...

jeg fikk best karakterer i matematikk. men likte veldig godt å skrive stiler.

og jeg merker meg bilnummer. i dag så jeg f.eks. et med 80516 og syntes det var veldig fint siden 80/5=16.

og jeg har jo studert matematikk. jeg er ikke sikker på om jeg er så veldig innadvendt, men jeg lo godt av erlends vits.

Anonym sa...

Jeg er et resultat av to vidt forskjellige foreldre og gener som ikke ble helt enige om hvilke som skulle dominere. Altså en forvirret blanding.

Matte er nok det jeg har gjort det best i, uten at interessen har vært enorm. Jeg liker logikk og utfordringer, men ikke tall generelt. Jeg har likt kreative ting, å skrive, design, språk, nyere historie (den delen som omfatter politikk), gen-delen av biologi (kan ikke fordra resten), og jeg absolutt elsker å ha ansvaret for ting. Prosjekter har også vært veldig på topp.

Personlighetsmessig er jeg nok like forvirret. Jeg kan skifte mellom veldig utadvent og veldig innadvent, jeg er følsom og problemløsende, hopper mellom drømmende og organisert, og så videre. Kort oppsummert: en skikkelig raring ;)

Anonym sa...

Her er jeg faktisk ganske uenig, mirakel :) Jeg synes matte var gøy, har studert det også, og på en måte passer jeg kanskje til stereotypen. Jeg elsker å organisere, planlegge, skrive lister, sette ting i system osv, og jeg er ganske innadvendt og må ha mye alenetid. Men.. jeg legger aldri merke til bilnummer, leker meg aldri med tallrekker eller lignende, og følelsesmessig tror jeg at jeg er som deg. Jeg klarer heller ikke å bestemme meg for hva jeg mener om en del saker fordi jeg ser det fra flere sider :)

Anonym sa...

Neimen Mirakel, hva er det du tenker om slike som meg? ;)

For den som ikke vet: Mitt navn er kamikaze og jeg er en matematiker.

(Og Erlend, de fleste matematikerne kikker ikke på skoa mine når jeg snakker med dem, men en lang meter lenger opp. Om det er bedre, vet jeg ikke :P)

På skolen var jeg faktisk best i språk, og jeg hadde også tenkt å studere språk helt til jeg fikk en elendig fransklærer på videregående, og byttet til fysikk fordi det var det eneste som passet. Og fant ut at det var veldig gøy!

Matematikk og kunst er ikke motsetninger! Matematikk er kunst, i hvert fall den fineste matematikken. Geniene er ikke dem som er veldig gode til å lage mønster, det kan enhver pc få til -- men dem som finner kreative, rare, fine løsninger.

Den beste hjerneforklaringen jeg har sett handler om forskjell på høyre- og venstredominante hjerner (Høyredominante er impulsive, tenker i bilder, er gode til geometri, rotete, tenker ikke strukturelt, mens venstredominante er ryddige, strukturerte mennesker, verbalt gode, tenker logisk-algebraisk sånn matematisk). Og der er det ikke noen språk-matte barriere, men snarere mellom hvordan man forholder seg til begge deler. Man kan stadig vekk være god til begge!

Man kan teste hjernehalvdelene sine her: http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=25642
Det er gøy!

(Beklager mirakel at jeg skrev en halvmeter, du kan sensurere meg hvis du vil. Det var en engasjerende post! Og jeg spinner kanskje videre hjemme hos meg selv!)

Maryam Trine Skogen sa...

Jeg er nok også både matte og norsk, det er nok mer innholdet enn formen, som engasjerer meg.

Men jeg tror på arketyper absolutt. Og diagnoser he he ;).

Morsomt post!
klem

Antidamen sa...

Jeg er veldig organisert og effektiv, jeg får ting gjort, jeg er problemløser (og med en enorm evne til å se ting fra ulike synspunkter/ståsteder, slik at jeg kan FORSTÅ hvorfor et menneske reagerer/tenker sånn og sånn, men samtidig vite hva som er den beste løsningen i en gitt situasjon).. Jeg elsket norsk og engelsk, lese, skrive, tegne, male, skape ting, foto, kunst, erotikk.. Jeg er en kløpper i HODEREGNING, og kanskje egentlig flink med tall, MEN jeg hadde LG i matte - først og fremst fordi jeg fikk beskjed om at svarene mine var riktige, men at jeg regnet dem ut "på feil måte"! Argh, er det mulig, det irriterer meg fremdeles den dag i dag. Jeg ga opp matte til slutt, der var det ikke rom for egne utregningsløsninger, alle skulle gjøre det samme, og jeg tenkte visst ikke som resten. Jeg hadde altså riktig svar, men skrev ikke riktig opp hvordan man skulle komme frem til svaret.

Uansett, jeg tror du har litt rett i den teorien, men at det finnes mange blandingsmennesker som likte både det ene og det andre :)

Anonym sa...

Hmm, stemmer ikkke helt på meg altså. Jeg er som du, følelsesmenneske, probl med å si nei, hater konflikter, utadvent, sårbar, men digget matematikk og gikk videre med det. Elsket å få et stykke til å å opp. Og at det finnes en FASIT. Det er jo det en hele tiden leter etter i livet, en fasit, et fast holdepunkt, ikke tusen løsninger eller tusen muligheter. Kanskje derfor vi hater konflikter og ikke finner løsninger fordi fasiten ikke er så klar?

Liker forresten bedre å se på mennesker, natur enn bilnummer... Men ser på fine biler det gjør jeg ;)Men liker å sysle med hodebryoppgaver, logisk tenkning..

Men egentlig s¨henger det ikke på greip, er jo skikkelig kreativ på andre områder og slår ut som kreativ på tester..... hmm. Dette må jeg tenke mer på, men først stikke rjeg på hytta, god helg :D

mirakel sa...

Erlend: *ler* Den der var morsom!

Maren: Morsomt at du syns dette stemmer for deg, da. :) Og litt morsomt-søtt at du og søsteren din er forskjellige. Kanskje det er slik, har hørt flere søsken som er ulike på den måten. (selv er jeg og mine søster like, mens lillebror nok er annerledes).

Esquil, den fine typen: Du har jo skrevet mattehefter, og greier. Man kan ikke bli mer matematiker enn det. Så da er det godt du ler av vitsen til Erlend og har litt selvironi. ;)

Minneapolise: Du høres en god blanding, ja. Men det må jo finnes blandinger også. Jeg har selv noen matte-egenskaper, så er bittelitt blandet selv. Det gjør oss vel mer spennende, får man tro. :p

Cecilie: Jeg er ganske lik norsktypen, men jeg skriver lister over alt, og jeg trenger system rundt meg. Du skulle sett pulten min på jobb. Den er rimelig symmetrisk. Så man kan ikke si at alle som liker norsk er rotete. Men jeg er kanskje ikke den som lager mest tabeller og budsjetter, da. Alt med tall er egentlig ganske fraværende fra livet mitt (bortsett fra salg). ;)

Vel. Du er en blanding, akkurat som meg og Minneapolise.

Kamikaze: Jeg tenkte faktisk på det med hjernehalvdelene når jeg skrev dette innlegget.. men så husket jeg ikke hva som var høyre og venstre, så da skrev jeg ingenting om det. ;) Men jeg liker den teorien veldig godt, og syns det er spennende å sette folk i "bås". På jobb i dag satt jeg og en kollega og fant ut om andre kollegaer var høyre eller venstre. Noen er kjempe tydelige, andre mer blandet. Morsom underholdning, ihvertfall.

Og det er bare hyggelig med lang kommentar. I mitt kommentarfelt sensureres du ikke. :) Men skriv et innlegg om det også, vel? Du virker engasjert i dette.

Forresten? Matte som kunst? Da har du et ganske mye bedre forhold til tall og logikk enn meg. ;)

Valgerd: Diagnoser kan også være spennende. Jeg tok en test på nettet (bare tull og morro) på hvilken personlighetsforstyrrelse jeg hadde. Det ble "avhengighetsforstyrrelse", som jeg absolutt kjenner til, ihvertfall til en viss grad. Diagnoser og arketyper funker som en pekepinn, jeg liker enkelheten i det, men anerkjenner at mennesket er mye mer komplisert enn bare dette. :)

Og takk for kommentar!

Antidamen: Hvis jeg skulle tenkt på deg som enten matteperson eller norskperson, ville jeg ikke vært i tvil og valgt norsk. Men jeg ser at du kan ha system på ting i tillegg.. :)

Tornerose: Du liker at det er fasit? Hmm.. interessant. Det er nettopp det jeg ikke liker i matte. Jeg liker bedre når man kan finne frem til flere ulike løsninger. :) Men jeg skjønner hva du mener. Det er greit at noe er så enkelt som at 1+1=2.

God tur til hytta! Håper du tar bilder, så vi får se hvor fint du har det. :)

Anonym sa...

Hm... Jeg har aldri vært flink eller interessert i matte, men er meget organisert og strukturert. Jeg kan til og med være/tenke ganske logisk og realistisk. Jeg er også tydelig og kan si nei.

MEN jeg heller nok mer mot estetiske fag. Karakterene mine fra videregående (dramalinje) viser tydelig at allmennfagene (norsk, matte, naturfag, historie osv.) ligger hakket under de estetiske/kunstneriske (drama, dans, musikk) fagene.

Det kan vel ikke stemme helt med teorien din? ;-)

Anonym sa...

Her hadde jeg masse å si jeg også kjente jeg. Men kom ikke riktig igang nå. Men kommer kanskje tilbake om jeg får organisert tankerekkene!

Men da du listet opp hva matematikerne var og hva de som likte språk var så syntes jeg i grunn det var en god beskrivelse av meg, altså alle ordene.

Jeg er ikke interessert i Matte, men klarer meg greit. Jeg liker språk.

ja...kommer tilbake! :o) Veldig fin post uansett, veldig tankevekkende! :o)

KleM

Anonym sa...

skulle være en blinkesmily bak avsnittet om at alle ordene passet! hehe...men ikke så god å si nei da. Men jeg øver! :o)

mirakel sa...

Røverdatter: Du er en helt egen kategori, så unik er du! ;) Du er hun som likte sløyd og håndarbeid best, tenker jeg. Og det var aldri helt min greie. Minner meg forresten på at jeg faktisk vokste opp da gutter hadde sløyd og jenter hadde sying. Det er litt rart.

Bell4trix: Du kan skrive innlegg om tankene dine. Det er spennende! :)

Tror jeg trekker tilbake at det å ha orden er en del av matte-likerne. Det har blitt bevist flere ganger i dette kommentarfeltet. :)

Anonym sa...

Oi, oi, oi! Huhei! Ha ha! Jeg likte aldri sløyd og håndarbeid (hadde kanskje noe å gjøre med at jeg ikke kunne bestemme selv hva jeg ville lage?). Men jeg likte tegning den gang vi hadde det.

Jeg var ikke glad i språk, men ord og skriving er jo noe jeg liker godt nå så lenge det foregår på norsk. Liker kryssord, dikt, lek med ord, formuleringer o.l. men spør meg ikke om "imperfektum" eller "sterke verb"... ;)