onsdag 9. april 2008

Avgjørelser og flytting

Det er ikke uten grunn at folk ser reklamen fra Fjordland om "Vingle-Petter", humrer, og tenker på meg. For jeg er ekstremt dårlig på å ta avgjørelser.

Jeg sliter mest når jeg må ta raske beslutninger. For en stund siden skulle jeg hente en ny ladning med p-piller. Dette pleier å være en smal sak. Dessverre fikk apotekdamen for seg at hun skulle spørre om jeg ønsket bare en pakke, eller om jeg ville ha flere på en gang. Jeg ble tatt på sengen, for å si det slik. Og da sa jeg like greit at hun kunne gi meg alle pakkene jeg hadde igjen på resepten. Det viste seg å være himla mange. Jeg gikk ut med en pose full av piller, tusen kroner mindre på kontoen og ingen å ha sex med. Jeg måtte låne penger av søsteren min, faktisk. Omtrent akkurat tusen kroner.

Ellers er jeg typen som syns det er vanskelig å bestemme om jeg trenger pose når jeg handler, om jeg skal kjøpe sånn eller sånn brød, og som syns at slagordet "frihet til å velge" er et hån. Og Fjordland er utrolig vanskelig.

Så når jeg finner ut at det finnes en lekker ledig leilighet midt i Fredrikstad sentrum sier det seg selv at jeg står i et vanskelig dilemma. Mindre penger i måneden, men pen og stor leilighet med bad. Forlate verdens beste huseiere, men slippe å ta buss til jobb. Jeg skrev to budsjetter, en utfyllende for-og-imot-liste, snakket med sjefen, mamma, pappa, søster, venner og kollegaer. Jeg drømte om det om natten, trakk englekort og så etter ethvert tegn rundt meg. Til slutt måtte jeg ta en avgjørelse, og jeg valgte å flytte.

I august får jeg altså en ny start. Jeg får et bad å innrede, og en svær leilighet å gjøre hjemmekoslig. Jeg får en liten veranda, mulighet til å røyke inne (oh no!), to soverom og et lite kjøkken. Om kvelden kan jeg rusle en tur til byen, bare for å se på livet, eller jeg kan trekke meg tilbake i leiligheten min. Mulighetene er endeløse.

I ettertid kjenner jeg at jeg tok riktig valg. Det kjennes helt inn i magen. Men når jeg bestemte meg var angsten som en klo.

Så nå mangler jeg bare å si fra til huseierne mine. Det ligger jeg fortsatt og tenker på om kvelden. For det er ikke bare avgjørelser som er en av mine svake sider. Det er min evne til å bekymre meg også.

13 kommentarer:

Hilde sa...

Jeg forstår så innimari godt hva du mener..:)
Men gratulerer med ny leilighet, det er veldig kjekt å bo sentralt!

Anonym sa...

Du ER meg, du! *store øyne*

Anonym sa...

"Jeg gikk ut med en pose full av piller, tusen kroner mindre på kontoen og ingen å ha sex med"

Lo godt av den, kjenner meg litt igjen fra min singeltid, hva er poenget med å knaske piller når man ikke får noe ut av det liksom.

Forandringer er skumle, men når det føles riktig i magen så ender det alltid bra :)

Tonita sa...

Gratulerer - med stort valg, og ny fremtid. Her skal du se at det kan bli både plass og muligheter for sex. Ta vare på pillene, for all del.

Lykke til - med s... og leilighet. Regner med at vi i alle fall får høre en masse om det siste, - og er du heldig, så hører vi kanskje ikke om det første - men aner at det er noe på gang .... ?

mirakel sa...

Hilde: Ingen har vel mer sentral leilighet enn deg.. ;) Jeg gleder meg til å rusle i gaten din på lørdag! Gina Triccot og greier..!

Lin: *ler* Jeg leser tankene dine og publiserer de på nettet for så å manipulere deg til å ta over verden. Det hele er en del av en ganske stor plan.. :p

Minneapolise: Det er forsåvidt greit med pillene, jeg er en mester i å utsette mensen med dem. ;)

Og jeg tenker også at gode magefølelser pleier å føre til gode ting. Så jeg prøver å ikke bekymre meg, men... ja, du vet. Klarer ikke la være. :p

Tonita: Ja, der sier du noe. Jeg får masse plass til sex, i det minste! ;)

Dere får definitivt høre en del om flyttingen min, ja. Det opptar hodet mitt om dagen. Når det gjelder sex er jeg vel noe hemmelighetsfull sånn på nettet. Men det er ingen potensielle ektefeller i nærheten, altså. Jeg er like singel. :)

Sif sa...

Åj!

Min første tanke er; er det noen der til å drepe edderkopper? :D

Gratulerer med å være fornøyd med å ta store avgjørelser :)

Anonym sa...

åh! gratuleeeerer :D

Anonym sa...

tviler ikke et sekund på at det er riktig avgjørelse mor:) du kommer til å få det sykt luksus! (savner å bo i byen ass... æsj)

LT =)

Anonym sa...

Grattis med leilighet, den høres jo drømmeaktig ut. Jeg liker bloggen din:-)

Anonym sa...

Ha,ha, begynte med å le av de alvorlige avgjørelsene du må ta; p-pillene, posene og fjordlandsene.. :-)

Men så gøy med leilis. Grattis!!

Vet godt hvordan du hadde det (tror jeg. ksnskje. litt, i alle fall). Selv var jeg fortsatt ikke sikker da jeg møtte opp hos megleren for å skrive under kontrakten. Fordelen med å bare skrive under er at man ikke kan snu.. Juhu! :-)

benedikto sa...

koseleg å lesa bloggen din:)

mirakel sa...

Sif: Det var en av mine første tanker også. Jeg må nok ta dem selv.. så dere kan sikkert se frem til flere sjokkerende edderkopphistorier. ;) Men, åh.. så ille å flytte fra huseierne mine!

Fugged: Tusen takk! :D Jeg skal legge ut bilder når jeg kommer så langt. Men det er enda lenge å vente..!

Jenta mi: Ja, alt kommer jo til å bli så lettvint! Og når du får lappen kan du komme kjørende rett som det er. ;) Dessuten har jeg alltid en seng ledig om noen kunne tenke seg på byen en dag... hehe!

Frøken Detektiv: Jeg er ordentlig spent på å se den igjen. Er lenge siden jeg var der, og da tenkte jeg jo ikke på at jeg skulle leie den. :D Men det jeg husker er veldig bra.. flislagt baaad!

Og tusen takk.. :)

Ulme: Det ER skummelt. Tenk om man velger feil, liksom..? Men jeg kjenner jo at det er riktig.. og enkel som jeg er så er en god magefølelse alt jeg trenger. ;)

Benedikto: Å, tusen takk! Så koslig sagt..! :)

mirakel sa...

Hm. Jeg ser at jeg ikke skrev noe om at jeg snakker om å leie leilighet, ikke kjøpe. Sånn at dere vet det. Jeg føler meg ikke klar til å eie en bolig enda, så holder meg fortsatt på det brutale leiemarkedet. ;)

Sånn. Da kan ingen beskylde meg for å skjule fakta. :p