søndag 7. oktober 2007

Vil du gjøre en liten oppgave?

For et lite øyeblikk siden ble jeg slått av tanken på å gi alle som leser her en liten oppgave. Inspirert av tanken på at jeg kan påvirke en og annen der ute. Og at jeg bør bruke det.

Jeg er frekk nok:

1. Du skal smile til en fremmed. På vei til (eller fra) jobb/skole/hvasomhelst skal du smile til minst ett menneske du ikke kjenner. Om ikke vedkommende smiler tilbake, så skal du trekke på skuldrene. Også bare smiler du til nestemann. Jeg er sikker på at du kommer til å gjøre dagen litt bedre for en eller annen der ute.

2. Du skal gi minst to komplimenter. Det trenger ikke å være stort. Når jeg hører positive ting om meg selv tenker jeg på det hele dagen. Det sier ganske mye om makten i et godt kompliment.

3. Du skal tenke tre gode ting om deg selv. Tre ting du føler at du gjør bra, tre ting du er litt stolt av. Skriv det gjerne ned, slik at du husker det til en rainy day.

Jeg har veldig lyst til å gi flere oppgaver, men det vil nok bli for mye forlangt. I stedet ble det tre enkle, men viktige oppgaver. Bare husk stikkordene; ett smil, to komplimenter, tre gode ting om deg selv.

Hvis èn blogger gjør dette i morgen, så antar jeg at han/hun vil påvirke minst tre personer, foruten seg selv. Hvis disse tre personene blir glade, positive og selvsikre, så vil dette påvirke ni personer. Hvis disse ni personene gjør andre rundt seg glade igjen vil det påvirke tjuesju personer. And so on. Dere skjønner hva jeg mener.

Alt dette kan faktisk ende med at en eller annen heldig ektemann eller hustru får seg et ligg, bare fordi partneren er så glad. Og da kan det hende de lager et lite barn. Og plutselig er jeg skyld i at det fødes en liten gutt om en ca. ni måneders tid.

Det er ikke så værst, det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Dette prøver jeg å gjøre hver dag, men jeg synes det er flott at du oppfordrer til det også :)

Forresten, har du sett filmen "pay it forward"?

mirakel sa...

Så fint at du gjør dette hver dag! Jeg prøver også det, men glemmer det innimellom. Slik er det vel med hverdagens mas, at man glemmer det som egentlig er viktig.

Jeg har sett filmen, ja. Det minner litt om dette. :)

Hjerterdame sa...

Så herlig resonnement! Tenk om du har litt skyld i en liten unge sin fødsel.. :D

Jeg skal prøve å huske de fine stikkordene i morra! :)

Sorgenfri sa...

Jeg tenkte også på Pay it Forward da jeg leste dette. :o)

Jeg lover å smile til den første jeg møter i dag, med mindre det er den forfyllede nabojævelen.

*smile søtt*

Anonym sa...

Denne fant jeg ikke før i dag, men jeg tar utfordringa og lover å spre glede i morgen!

mirakel sa...

Hjerterdame: Ja, det er ikke værst å få et barn født! Særlig siden jeg ikke kommer til å være moren, mener jeg. ;)

Sorgenfri: Forfyllede nabojævler trenger kanskje ikke å bli smilt til om du ikke ønsker det. Hehe!

Må si jeg ikke har vært like flink til å smile til fremmede i dag selv. Skylder på en meget dårlig dag, tross at jeg hadde bestemt meg for at dette skulle bli en god mandag.

Thomas: Flott! Gi meg beskjed om du får en bedre dag, da. :) Jeg klarte ikke å gjennomføre alt selv i dag, men satser på en finere dag i morgen.

Anonym sa...

Siden jeg prover aa laere meg den afrikanske kulturen om dagen, maa jeg si at de virkelig kan ditt punkt nr 1! Det er saa hyggelig at ca halvparten av alle jeg moter paa vei til jobb sier "hello, good morning! how are you?" Vi har noe aa laere av dem!

mirakel sa...

Så koslig at de gjør det! Da føler man seg jo både sett og akseptert, kan jeg tenke meg.. :)

Bussjåføren min var überhyggelig i dag. Han ba alle om å ha en god helg, og sa at folk måtte gjøre det beste ut av den. Et forfriskende innslag en tidlig morgen. Flere skulle vært slik (deriblandt meg selv).

Og veldig stas med kommentar, Hilde. Fint at du tok deg tid.. :) Tenker på deg, vet du!