torsdag 4. desember 2008

Om heroin på resept

Han. En eldre mann som har ruset bort altfor mange gode år av livet sitt. En mann som har jobbet hardt for å endre livet sitt. Han har sine opp- og nedturer, som oss andre, men er i grunn fornøyd med livet. Han takler dette. Han har jobb og en god inntekt. Gjelden tas hånd om, familien er fornøyd, han har kontakt med datteren igjen. Han har funnet fritidsinteresser, og engasjerer seg i miljøet rundt. Han har god kontakt med hjelpeapparatet og er en ressurs for samfunnet. Akkurat slik målet hans var for en stund siden.

"Du vet at jeg er i den gruppen som ville fått gratis heroin? Tenk hvis de hadde spurt om jeg ville ha det, den gangen? Jeg hadde takket ja. Jeg mener, hvilken aktiv rusmisbruker svarer ikke ja? Tenk på alt jeg hadde gått glipp av da. Tenk om dere hadde gitt meg opp."

Det er ikke vanskelig å ta standpunkt når man ser slikt. Det er ikke vanskelig når man hører slike utsagn hver dag.

Jeg sier meg enig med Edle Ravndal. La oss heller styrke oppfølgingen til de i LAR (og de uten!).

Vi kan ikke gi opp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heroin på resept fungerer, der det brukes (så vidt jeg har skjønt), som en del av LAR. For noen få fungerer hverken metadon eller subutex, og for disse kan heroin som behandling fungere. Det er på ingen måte snakk om å slenge gratis heroin etter de som skulle ha lyst på det, like lite som metadon eller subutex slenges etter noen i dag (etter min mening kunne man gjerne være litt mer rundhåndet med LAR i dagens situasjon).

Det er ikke snakk om å gi opp noen. Det er snakk om å ikke la fordommene mot heroin stå i veien for at kanskje enda flere skal få suksessfyllt behandling.

Jeg forstår godt motforestillingene, men jeg tror at endring til favør for å inkludere heroin i LAR vil føre med seg at flere sjebner kan hjelpes på rett vei.

Anonym sa...

Jeg ble så engasjert at jeg måtte skrive mer utfyllende enn jeg fikk til i kommentarfeltet. Resultatet er her: http://millaxico.wordpress.com/2008/12/04/heroin-pa-resept-for-de-svakeste/

mirakel sa...

Hei, Millaxico! Jeg orker ikke lese hele innlegget ditt nå (snart leggetid), men vil svare på kommentaren din. :)

Først; jeg vet at det ikke er snakk om å løpe etter rusmisbrukere og tilby heroin. Det er snakk om en liten gruppe med de "tyngste". Men det kan være vanskelig å definere hvem som er i denne gruppen, og jeg er redd for at heroin-lar (?)kan bli større enn jeg mener er riktig.

Jeg mener at vi heller kan bruke det vi har. Altså Metadon, Subutex eller Suboxone. Slik jeg forstår det har ikke heroin vært mer vellykket enn LAR ift. dødsfall og kriminalitet. Det er ikke mange som ikke tåler LAR-medikamentene, så jeg ser ikke helt behovet for heroin da.

Dessuten har heroin kort halveringstid. Man må altså ta det flere ganger om dagen (to eller tre), og Metadon om natten. Hva med tiltak da? Mange av de som er i LAR synes det er mye å hente det på apoteket en gang om dagen, hva hvis det blir tre?

Min løsning er at man heller kan "dele LAR i to". For det ER strenge regler og mye kontroll der nå... og kanskje man skulle innsett at noen av de som skrives ut, noen av de som ikke får det helt til, heller skulle fått det litt løsere. De skulle fått medikamentet, mye oppfølging og ikke så mye pes i ansvarsgruppene. Men å bare slippe det helt opp, gi heroin på et lavterskelsted, og la de klare seg selv.. ja, det tror jeg ikke blir så mye forskjell.

Jeg håper ikke at det er mine fordommer mot heroin som snakker. Jeg er nemlig positiv til medikamenter som Metadon/Subutex/Suboxone for å hjelpe rusmisbrukere. Men jeg mener vi må kunne gjøre mye mer, og jeg syns at det er synd man skal bruke alle pengene på heroin - og ikke bedret oppfølging og tiltaksplasser.

Litt rotete, kanskje.. ;) Men jeg fikk da sagt litt om hva jeg tenker.

Natta!