tirsdag 2. oktober 2007

Superhelt

For et par helger siden lekte jeg "nødt eller sannhet" med et par mannfolk som var meget opptatt av serien "Heroes" (genial serie, forøvrig). Disse mannfolkene begynte å stille superhelt-spørsmål. Og merkelig nok syns jeg det var litt morsomt.

Her er spørsmålet de stilte: "Hvis du var en superhelt, og fikk ha to superheltkrefter; hvilke ville du hatt, og hvorfor?"

Og her er svaret mitt:

1. Jeg ville hatt evnen til å helbrede/heale/kurere.

I jobben min møter jeg mange mennesker som sliter, både fysisk og psykisk. Veldig ofte ønsker jeg at jeg kunne fikse det. Enkelt og greit. Jeg skulle ønske jeg kunne legge hånden min på magen, slik at angsten ble borte. Jeg skulle ønske jeg kunne legge hånden min på hjertet, slik at depresjonen ble borte. Og jeg skulle ønske jeg kunne legge hånden min på hodet, slik at rustrangen ble borte. Litt enkelt, antagelig, men herlighet så godt det ville føltes å hjelpe på den måten.

2. Jeg ville hatt evnen til å flytte meg dit jeg ville.

Dette er regelrett herming etter Hiro. Først tenkte jeg at det ikke var så viktig å bøye tid eller rom, slik som han kan. Jeg er nemlig ikke spesiellt interessert i å reise langt bak i tid, ei heller til fjerne land. Jeg er vel for pysete for slikt. Men etterhvert som jeg har tenkt på det, så har jeg funnet ut at avstand faktisk ødelegger en del. For eksempel: hvis jeg hadde hatt mulighet til å reise hvor jeg ville nå, så ville jeg vært hjemme hos familien. Også kunne jeg svisjet meg tilbake på jobb i morgen tidlig. På den måten hadde jeg vært fornøyd, familien vært fornøyd, og jobben ville vært fornøyd. For en frihet! Og hvis jeg ville heale en kar i Irak, så kunne jeg dratt dit på et blunk, hvis man tenker litt mindre egoistisk.

Sånn. Da er det din tur.

(Må forresten innrømme at jeg tenker at mange bloggere ville velge evnen til å overtale enhver som var uenig. Men det er en annen greie.)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er ikke "superheltkrefter" definert, men jeg vil sørge for at de rundt meg har det bra. Og for å kunne det må jeg jo også kunne flytte meg fra A til B på noen få sekunder.

Så svaret mitt er det samme som ditt.

mirakel sa...

Jeg tenkte ikke det trengtes å defineres, men jeg mener altså krefter det normale mennesket ikke har. F.eks å bli usynlig, fly, puste i vann osv.

Men det var jo gode valg, da. Hehe! :)

Gretten sa...

Jeg hadde nøyd meg med å være en Jedi ridder. De gjør omtrent det du beskrev.

Sorgenfri sa...

Jeg ville ha kunnet flytte meg hvor som helst når som helst, slik som deg.

Og så ville jeg kunnet stanse tiden.
Det vil si "fryse" situasjoner og mennesker, mens jeg selv kunne gjort andre ting.
Veldig praktisk når man trenger å ta igjen litt søvn, eller i situasjoner hvor man trenger litt ekstra betenkningstid før man handler.

Unknown sa...

Det å kunne helbrede folk høres ut som en veldig god evne. Det ville jeg også valgt.

I tillegg ville jeg valgt evnen til å kunne skru tiden tilbake slik at jeg kunne prøve alt på nytt så mange ganger jeg ønsket.

Den evnen til å overtale enhver som er uenig virker det som et antall bloggere tror de allerede har. Så det er ikke sikkert så mange hadde valgt den.

mirakel sa...

Gretten: Pinlig nok så er jeg ganske usikker på hva en Jedi ridder gjør..

Sorgenfri: Meget godt valg! Jeg hadde nok valgt å fryse morgenen ganske ofte. Og kvelden, hvis jeg ikke var trøtt. Hah. Det er mye makt i å kunne fryse tid.

Truls: Vi kunne være healere begge to! :) Trengs helt sikkert mange med slike evner.

Jeg er litt usikker på det andre valget ditt, faktisk. Det er ikke så mange ting jeg ville opplevd flere ganger, enda så godt liv jeg har hatt. :) Og de sier det er feilene man lærer av, så jeg ville nok ikke klusset for mye med det heller.

:)

Gretten sa...

Da må du se Star Wars episode 1-6 i kronologisk rekkefølge. Hadde du vært en Jedi hadde du tatt rotta på de edderkoppene som kom i din vei....

mirakel sa...

Star Wars er ikke helt min greie. Jeg har alltid likt å leke med Barbie og se på Sex in the City (åpenbart ikke samtidig/i samme alder).

Når det er sagt så liker jeg tanken på å drømme meg til en tilstand hvor jeg kan kverke edderkopper uten å mukke. :)

Gretten sa...

Use the Force...

mirakel sa...

Jepp. *tar frem en grønn lysrørgreie*

Örn sa...

Mirakel, join the dark side.. we have cookies.

Tok taggen din btw;)

mirakel sa...

Ah, kake! Da blir jeg med..!