tirsdag 16. oktober 2007

Alt man kunne sagt

Jeg kunne sagt mye annerledes i dag.

For eksempel kunne jeg svart mye surere til den svært lite sosialt intellegente damen på apoteket.

For jeg spør ikke om p-pillene mine er farlige for at du skal kommentere røykingen min. Jeg spør fordi det har vært en del om det merket i media. At du ikke har fått med deg det vitner bare om at du ikke har lest aviser. Det vitner bare om din dumhet.

Og det aller beste er ikke at jeg slutter å røyke, slik du sa. Det aller beste er at du går og henter p-pillene, slik at du kan la meg være i fred. Bare gjør jobben din. Og dessuten inspirerer du ingen til å slutte å røyke på den måten. Alle kan slutte om de vil. Men du vil aldri være en avgjørende faktor.

Ah. Jeg skulle sagt så mye mer, men alt jeg greide var å smile høflig.


Og til den gretne bussmannen kunne jeg faktisk ha hevet stemmen litt tilbake.

Busskortet mitt er ikke utløpt! Jeg vet at jeg fylte på for bare en uke siden, og det skal da virkelig holde i en hel måned.

Dessuten er det ikke den 01.11 i dag, slik du mente. Jeg vet at dagene kan virke lange for deg, med din eviglange busstur og kjipe kone hjemme, men vi har da sannelig ikke hoppet over resten av oktober.

Og det er ikke god folkeskikk å heve stemmen, ei heller å bare la være å svare når jeg setter spørsmålstegn ved busspipetingen din.

Dessuten gjør du jobben din dårlig. Ikke greier du å yte service, og ikke greier du å manøvrere bussen mellom de mange fartsdumpene. Vel. Øv deg. Du har dyrebar last. Og med det mener jeg meg selv, ikke deg.

Jeg skulle ihvertfall gjort mye mer enn å se ut som et stotrende og mumlende spørsmålstegn. Jeg skulle i det minste ikke begynt å tvile på om vi virkelig hadde hoppet over resten av oktober.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg føler også ofte at jeg burde si mer fra når noen for eksempel yter dårlig service. Av en eller annen grunn er det lettere å si fra på telefonen enn ansikt til ansikt.

Service er yrket mitt, og jeg er derfor svært vàr på akkurat det.

Loise sa...

Snille piker sier ikke noe, de skal bare være snille og flinke og få sin lønn i himmelen... men øvelse gjør mester, selv om den sureste og mest utidige ekspeditør eller bussjåfør kan vippe en av pinnen.. Men, neste gang vet du;-) da slår du til med en sviende replikk så slemmingene blir aldeles målløse. Stå på!

Anonym sa...

Jeg er også slik at jeg kan bli satt ut av en sur kommentar fra en eller annen person som er rimelig meningsløst i det store og det hele, men som er ekkelt og kjipt akkurat da.
Jeg er ikke en av de som er flinkest til å "ta igjen", men når sånt skjer så øver jeg meg på å svare tilbake med samme mynt og faktisk kreve den servicen jeg har betalt for.
I stedet som den lille flinke pike-stemmen i magen sier at jeg skal gjøre og SKAMME MEG fordi jeg ikke er bra nok...

Unknown sa...

Bare øv deg på å si fra! Høflighet er en dyd, men det skal da virkelig gå to veier.

Anonym sa...

Oj, du trenger å få ut litt gruff.

Anonym sa...

Hvis du bruker Yasmin burde du vurdere å bytte. Eller i det minste sjekke blodtrykket ditt. Hvis det er høyt, og det var fint før du begynte med Yasmin, så burde du bytte. Det har jeg gjort.

Sorgenfri sa...

Hva skjedde med bussjåføren som var "en mann med godt humør"?

care sa...

Så fint at du kan ta det ut her Mirakel, så kan du være snill pike ellers :-)

Lothiane sa...

Det er mye dumme folk, sier nå jeg. Og du klarte å møte på et par prakteksemplarer på en og samme dag. Min største medfølelse...

Det er ganske irriterende når man ikke klarer å svare noe der og da, men håper du greier det neste gang!

Anonym sa...

....Hvorfor skal man på død og liv ta igjen? Komme med en sarkastisk kommentar? Kan man bare ikke smile pent, og si "ha det bra!" og håpe at din oppførsel smitter av...?