onsdag 26. september 2007

"Blodføre"

Oi oi oi. Nå har jeg lest Esquil sin bok, "Blodføre". Himmel og hav!

I utgangspunktet var jeg livredd for å ikke like boken. Jeg anså meg selv som litt ute av målgruppen (ung jente med et avmålt forhold til både thrillere, kappløp og taigaen), og var regelrett bekymret for hvordan jeg kom til å like boken. Jeg er en elendig løgner, og vet at det ville vært lett å avsløre hvite løgner, dersom det skulle bli nødvendig. Den gang ei.

Boken ble lest på fem timer. Fem timer, dere! Det er greit at jeg elsker å lese, men det er sjelden jeg leser så mye og sammenhengende! Hodet mitt er ikke laget for så heftig hjernevirksomhet. Men, joda. Jeg droppet middag og røyket mindre. Og jeg så faktisk ikke på Idol heller. Det vitner om en fengslende bok.

For. Historien er bra, og kunnskapen er bra. Jeg følte jeg løp i forrykende fart, og jeg var like forbannet spent hver gang jeg hørte skudd i skogen. Dessuten kan jeg mye mer om det meste nå. Neste gang noen nevner løping er jeg ganske sikker på at jeg kan føre en samtale om det. Dessuten er menneskene bra. De er menneskelige, ærlige. Jeg ble småforelsket i en av dem (gjett hvem), kjempe irritert på en annen, og jeg aksepterte til og med den vakre Talicia etterhvert. Enda så skeptisk jeg er til sexy damer som kan mye.

Så det er ikke tvil. Jeg anbefaler den til dere alle. Det vil ikke være bortkastede penger, og definitivt ikke tid.

Her er to av mine favorittsitater:

"Naturen er rar sånn, tenkte han. Søker du nytelse, får du betalt i lidelse. Eter du deilig mat, blir du fetere. Kjøper du deg luksus blir du fattigere. Tar du deg et kjapt og billig nummer, våkner du full av skam. Men søker du lidelse, får du betalt i nytelse"

"Det beste er å ta riktig valg. Det nest beste er å ta feil. Den dårligste løsningen er å ta feil valg, deretter ombestemme seg og løpe over på det riktige. Det fører med seg nøling, usikkerhet, følelse av nederlag, det bremser fremdriften. Har du gjort et valg, skal du stå for det, helt til du har vunnet eller tapt, mente Marco. I kappløp som i livet."

Jepp. Da var mitt sagt i denne saken.

6 kommentarer:

Marte sa...

Jeg var også litt skeptisk til om temaet kom til å fenge meg...
Men det gjorde det absolutt!:)

mirakel sa...

Ja, den var utrolig fengende! :) Og det er kult at han skriver om noe som er litt annerledes, syns jeg.

Det er liksom en bok man husker.

Anonym sa...

Flott skrevet anmeldelse! Og veldig enig med deg i at den var utrolig fengende, jeg brukte også bare en ettermiddag/kveld på boka. Det viser jo at han virkelig har fått til et godt "driv" i den!

Metamagi sa...

utrolig bra skrevet :)) ble nysgjerrig på boka. Og sitatene var interessante! "men søker du lidelse, får du betalt i nytelse" osv

care sa...

Jøss, nå ble jeg litt nysgjerrig... :-)

mirakel sa...

Hehe.. De 3 C'er har skrevet kommentar, liksom. ;)

Cat: Ja, da er vi beviset på at det er en fengende bok. Det er ikke værst! Er fortsatt imponert, jeg.

Chanel: Takk, takk. Jeg har aldri skrevet noe om bøker før, så det er fint jeg skapte litt nysgjerrighet. Prøv å lese den, jeg tror du vil like det.

Care: Jeg liker å gjøre folk nysgjerrige. :)

God helg!