tirsdag 25. september 2007

Å bli healet

Noen husker kanskje at jeg snublet ned på en togskinne for en liten stund siden. Det var aller mest pinlig, men jammen var det også litt smertefullt. Jeg må ydmykt innrømme at jeg gråt litt når jeg var kommet inn i trygghet. Antagelig var det blodet på kneet som gjorde utslaget, men den bankende armen var definitivt også en faktor.

Vel vel. Siden det grasiøse fallet mitt har armen vært ganske vond. Jeg har forsøkt å ikke belaste den for mye, men som kontorrotte blir det praktisk talt umulig. Som en fyr sa: "du har ikke museproblemer?". Høh. Ja. Jeg har vært plaget av en overbelastet høyrearm.

I helgen var jeg på hyttetur. Turen var preget av utedo, edderkoppfrykt, røyking inne, øl, yatzy, spardame og "nødt eller sannhet". Og (tada!) det alternative. Det var nemlig en svært åpen gjeng jeg traff, og vi hadde noen interessante diskusjoner. Blandt denne åpne gjengen var det også en healer. Han var noe usikker på evnene sine, men hadde opplevd at folk ble friske av at han tok på dem. Og, for å ha sagt det, han er lykkelig gift, dette er ikke et dårlig sjekketriks.

Så han tok mot til seg, og forsøkte å heale armen min. Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til denne typen tankegang, og ønsker å tro på at folk har slike evner. Jeg satt derfor villig og tok i mot healingen. Det kom derfor som en skuffelse at det ikke ble bedre. Rett etter at han var ferdig hadde jeg en umiddelbar placeboeffekt, men den forsvant når jeg koblet inn fornuften igjen. Armen var lik som før, jeg hadde fortsatt hevelser.

I går skulle jeg fortelle dette til min søster. Jeg forteller historien, før jeg begynner å vri litt på håndleddet. Dette har tidligere vært skjære-sympati-grimase-vondt. Men nå var det faktisk helt i orden! Ingen grimaser, ingen ømhet, ingen hevelser.

Dette betyr (i mine øyne) at han healet meg. Jeg nekter å tro at armen plutselig ble frisk på annet vis. Tror dere på healing?

25 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann, interessant historie, jeg har vært en skeptiker selv til mye rart, men bestemte meg for å gå inn for å finne ut mer om healing. så jeg leste først en bok 'finn din indre healer' av eric pearl. anbefaler den, lettlest og morsom. deretter fant jeg en seriøs helaer i nærområdet og pratet vel og lenge med han om hvordan ting fungerer. Grunnen til at jeg dro til han var fordi jeg har forstått at det finnes noe mellom himmel og jord som vi ikke helt forstår..
Healing fungerer kort og godt at ut på at de hjelper kroppen til å hjelpe seg selv.
Vel, dagen etter så avtalte vi fjernhealing, jeg satt hjemme i stolen min og han satt hjemme i sin, et par mil unna. og akkurat på klokkeslettet så merket jeg at han startet.. og da fikk jeg bevist for det for meg selv.. endelig tenkte jeg, etter så lang tids grubling. Det som skjedde var at han spilte på musklene mine hendene begynte å dirre, ryggen gjorde bølgebevegelser og føttene begynte å gjøre bevegelser som om jeg var ute å sykklet :), etter 20min så var det over, og da var jeg søkkvåt av svette, som etter ei treningsøkt. så ja jeg tror på det... :) det høres for utrolig ut helt til du opplever det selv.

Gretten sa...

Eller at kroppen din healet seg selv sakte men sikkert. Smerten tenker man på hele tiden, helt til man plutselig en dag oppdager at den bare er borte.
Skjer meg støtt og stadig uten noen form for healing......bare Sexual healing!

mirakel sa...

Anonym: Takk for interessant historie tilbake! Virker som du har hatt en ganske uvanlig opplevelse. Jeg visste ikke at man kunne heales uten å være i nærheten av healeren, da. Merkelig! Jeg er av den oppfatningen at så lenge det funker er jeg fornøyd. Og jeg er bombesikker på at det finnes mer i livet vårt enn vi vet om. Vi må bare åpne oss litt.

Og jeg har lyst til å lese den boken selv. Det er mange som sier den er bra! Skal kjøpe den når jeg får lønning, tenker jeg. ;)

Gretten: Jeg tror ikke armen healet seg selv. Det ville ikke skjedd så brått? Jeg har gått i 1-2 uker med vond arm, og det var ikke noe bedre i helgen.. at den plutselig blir bra på mandag (etter jobb, hvor jeg har brukt den mye) syns jeg er unaturlig. ;)

Og jeg har ikke hatt sexual healing på skammelig lenge. (jepp, jeg sutrer)

Gretten sa...

:-) Kanskje du brukte den så mye at stivheten ble borte.

Ditto!

Anonym sa...

Siden du spør: Nei. Men det var du sikkert klar over.

Håndleddet ditt har blitt bra igjen to uker etter at du slo deg og du mener at det ikke er tilfeldig. Jeg syns det er litt morsomt (dog ikke på en slem måte).

Det er ikke urealistisk at healingen "fungerte" fordi den skjedde på riktig tidspunkt og fordi du hadde forhåpninger om at det ville fungere. Det er faktisk mye mindre urealistisk enn at det faktisk var noe ved selve healingen som gjorde det.

Det kan være verdt å tenke på det at det er en grunn til at alternativ medisin er alternativ. Dersom vi hadde hatt like sterke bevis for at healing fungerer som vi har for "tradisjonelle" behandlingsformer ville de blitt brukt i vanlige sykehus, og det ville ikke lenger vært alternativt.

Jeg vil også be deg om å ta i betraktning hvem det er som er "åpne". Er det de som tror det de tror til tross for bevisene, eller de som justerer sitt syn etterhvert som man oppdager nye fakta?

mirakel sa...

Gretten: Hehe.. godt å høre det er flere enn meg. ;)

Hans Olav: Ja, jeg er klar over at vi har forskjellige meninger. Og det syns jeg er greit. Du er allikevel villig til å høre på meg (den gangen i Oslo), og det setter jeg pris på. Sånn sett er du også en "åpen" person for meg. Å være åpen betyr ikke å måtte være enig i mitt syn, men å være villig til å se nærmere på andres syn. På lik linje som jeg også ser på dine argumenter.

Når det er sagt så liker jeg ikke at du syns dette er morsomt. Jeg vet at det virker søkt, og at dette kan ha hundre naturlige forklaringer. Allikevel vet jeg også hva jeg opplever. For meg virker ikke dette tilfeldig.

Jeg har selvsagt også tvil, og synes det er vanskelig å skulle forklare hvorfor jeg tror som jeg gjør. Husk at jeg er fersk i dette. :)

Støvkorn sa...

Han sOlav må også huske på at alternativ kinesisk medisin som akupunktur var uglesett før, men idag er en helt stueren behandling.

Kiropraktikk er heller ikke godkjent i Norge, man må faktisk til Danmark for å utdanne seg, men jeg skal hilse og si at det fungerer.

Meg sa...

Nei, jeg tror ikke.. Men da kreften kom ifjor ble jeg plutselig mer åpen og søkende. Nesten desperat lette jeg etter bevis på at dette,(og en rekke andre ting), kunne hjelpe meg.
Men ettersom tida gikk fikk jeg nesten et avskyforhold til alternative metoder som f.eks healing. Når man driver research slik jeg gjorde, finner man mange andre i egen situasjon, desperate, vettskremte, og villige til å tro på det meste. Ingen av dem hadde fått hjelp. Men alle hadde brukt obskøne mengder penger på å prøve.
Som sagt, jeg tror ikke. Spørs om ikke Gretten er inne på noe når det gjelder armen din, hva vet jeg:)

Anonym sa...

Confiteor: Er virkelig kiropraktikk sett på som alternativ behandling? I følge Norsk Kiropraktikkforening jobber en kiropraktor slik: "Kiropraktoren stiller sin diagnose på grunnlag av sykehistore, klinisk undersøkelse og eventuelle røntgenundersøkelser." Dette høres veldig ut som helt vanlig legevitenskap for meg.

Det samme nettstedet hevder også følgende: "I 1989 ble kiropraktorene en av landets autoriserte helsepersonellgrupper. Som autorisert helsepersonell er tittelen som kiropraktor beskyttet."

Og angående det at akupunktur nå er blitt stuerent og atpåtil praktiseres i norske sykehus, så er det vel ikke helt urelatert at det er bevist at det er en effektiv behandlingsform. Dette er helt i tråd med det jeg skrev om alternativ medisin som blir tatt inn i varmen på grunnlag av bevis.

Men dette er litt på siden av temaet, som er healing.

Mirakel, du aksepterer at min mening er forskjellig fra din, men tenker du over hva jeg mener? Jeg syns bevis er ganske viktig, og at det viser oss på en mer objektiv måte enn vår egen opplevelse hva som faktisk skjer rundt oss.

Jeg skriver ned en analogi: Se for deg at en i familien din blir myrdet. Det hele blir et mordmysterium, og politiet jobber på saken i flere uker. I desperasjon oppsøker du en synsk person til å hjelpe deg å finne ut hva som har skjedd. Den synske personen sier at dette blir gjort av person X som befinner seg på sted Y. Du får en sterk tilknytning til den synske personen og har en overveldende fornemmelse over at personen har rett. I det du skal dra for å se etter person X får du en telefon fra politiet. De har endelig fått tak i de manglende vitnene og i tillegg funnet solide spor. Flere vitner avleverer nå samsvarende forklaringer, og politiet har både DNA fra et hår og fingeravtrykk. På grunnlag av bevisene er politiet i dette øyeblikk i ferd med å arrestere person A på sted B, stikk i strid med hva den synske sa. Hvem tror du på og hvorfor?

Hvis du ville trodd på den synske personen på grunn av opplevelsen din, eller hvis du er i tvil skal du få lov til det. Hvis du ville trodd på politiet, hvorfor legger du ikke de samme prinsippene til grunn for hvordan du ser på verden rundt deg?

mirakel sa...

Confiteor: Godt poeng! Både akupunktur og kiropraktikk ser ut til å fungere, enda så fordømt det var i sin tid. Kanskje healing blir stuerent en gang også. ;)

Maria Mytterist: Det er nok ganske naturlig å søke alternativt når man er i en krise.

Jeg leste en bok om svindlere i går, faktisk. Får så vondt av de som opplever slik. Men, det er altså slik at en person (gjerne i en stor krise, altså i utgangspunktet veldig sårbar) går til et medium for å få råd. Mediumet forteller at vedkommende har en ond forbannelse over seg, og at det er derfor f.eks sønnen har dødd. Det kan fjernes ved mer penger, hvis ikke vil det skje vonde ting. Stakkars folk ruinerer seg fullstendig. Jeg blir helt kvalm av slik..

Men jeg klarer nok ikke å legge vekk troen på at det finnes noen seriøse der ute uansett. :)

(nå må jeg fortsette å se på "jakten på kjærligheten", gitt)

mirakel sa...

Hans Olav: Jeg har en gang hørt noen si at man ikke skal gi råd til folk som ikke ønsker å få det. Tror kanskje det er derfor jeg sperrer ute argumentene dine. :)

Men, når det gjelder caset ditt ville jeg antagelig valgt å høre på politiet. I tillegg ville jeg ha sjekket ut hvem denne person X var, og sett om den kunne være skyldig. Også ville jeg ansatt en privatdetektiv. ;) Det gjør vel meg til en tviler, tror jeg.

Jeg har blitt opplært i at det vitenskapelige er til å stole på, og min verden har alltid basert seg på det. Allikevel erkjenner jeg at det finnes ting som ikke kan forklares (kall det Gud, alternativt eller hva du vil), og for meg er ikke dette vanskelig. Jeg liker det, og jeg ønsker å tro det.

Støvkorn sa...

Må bare svare, at kiropraktikk ikke er godkjent av helsevesenet på lik linje osm feks. fysoterapi.
Jeg får ikke hjelp til det som jeg ville fått hvis jeg gikk til en fysoterapaut. Vil ikke det si at det ikke er annerkjent?

Man skal ikke undervurdere placeboeffekten, men hvis det fungerer, hvem er andre som kan si at det ikke gjør det?

Anonym sa...

Har ikke helt trua på healing, men det er mye mellom himmel og jord. Jeg dømmer ikke. Selv tror jeg jo f.eks på helbredelse ved bønn..

Det viktigste er at du har det bra nå!

mirakel sa...

Confiteor: Den kommentaren var vel ikke til meg, men jeg mener at det må bety at det ikke er anerkjent? Men ikke vet jeg...

Poenget til de som er skeptiske her er ikke at jeg har hatt en placeboeffekt, men at armen min ville blitt i orden uten healing også. Det er bare helt tilfeldig at den ble det dagen etter healingen. Mener de. ;)

Selvisk: Jeg kan ikke så mye om healing, men for meg høres "helbredelse ved bønn" ganske likt ut?

Og du har helt rett. Så lenge man kan bruke armen masse-masse-masse så er det i orden. :)

Godt å se deg tilbake igjen, forresten!

Sorgenfri sa...

Jeg har ingen fryktelig stor tro på slikt selv, men jeg avviser aldri noe jeg ikke kan motbevise.
Og jeg tror også at det virker for dem som har tro på det selv.

Tror en selektiv åpenhet kanskje kan være en gyllen middelvei? :o)

Støvkorn sa...

Du har rett mirakel, den var til din tvilende venn :)

Men for å si det sånn, jeg ledde av det helt til jeg opplevde det selv. Og det virket der og da. Og ja, jeg stiller meg kritisk til mye, men jeg er også villig til å prøve, slik at jeg kan si at min mening kommer fra erfaring og ikke fordommer.

Metamagi sa...

healing er ikke noe å tro på, egentlig. Det spiller ingen rolle om man tror eller ikke, for at det skal funke. Jeg vet healing er virkelig. Men av og til skal det mer til enn bare å få tilført healing- som jeg ofte ser på som livenergi-tilførsel. Den tilfører deg livsenergi. Men av og til er det mer mirakuløst enn som så også.Den fikser på ting, gjør deg mer balansert, og fjerner ofte sykdom. Healingenergien er intelligent. Den går dit den skal. Vi behøver ikke tenke, tro eller mene noe om den, healingenergien bare ER :)) Og ofte stenger forventningene til for at man ser hva healing faktisk har gjort. Feks hvis man har blitt kvitt stress, eller får i seg mer næring, eller får sovet bedre.

Ofte trenger man heale seg selv, ved siden av å få healing av andre. For når man har pådratt seg noe, være seg sykdom, et uheldig tankesett, eller andre uvaner, så står mye på deg selv: endringen skjer inni deg. Feks å bli mer kjærlig mot seg selv, se ting i andre perspektiver, oppnå visdom on your own behalf, endre mønstre- som krever at man også blir klar over dem. Så ofte står healing for meg, som bevissthetsendring :)
uansett så er mine perspektiver at healing er naturlig. Det er iboende oss mennesker, fordi vi besitter livsskaperverket selv, vi er en del av det alle sammen.

Lothiane sa...

Jeg har gått en del til kiropraktor og ser stor forskjell mellom nå og før. Nå får man refundert en del av utgiftene (inntil 14 behandlinger per år, tror jeg). Kiropraktorer kan også sykemelde folk nå, så jo - de er vel det man kan kalle anerkjent.

Jeg har prøvd en del alternativ behandling. Det blir gjerne sånn når man er syk over flere år og legestanden blåser i deg. Jeg har vært til flere healere også, uten at jeg kan si at jeg fikk så mye hjelp av dem.

Det var en av dem jeg gikk til som jeg tror mer på enn de andre. Hun kom med uttalelser om min helse som traff rett på sak. Hun fant ut hva som feiler meg før legene gjorde det, for å si det sånn. Men jeg var utålmodig og gikk bare der noen ganger, før jeg ga opp. Det ble for mye penger ut uten at jeg visste om det hjalp.

Jeg tror healing er en blanding av flere ting. Ja, jeg tror de har en evne til å overføre "et eller annet" til klientene sine. Dessverre synes jeg det virker som de dermed tror de kan vite hva som er riktig og galt for andre, og det har jeg ikke spesielt god erfaring med. Jeg har fått en rekke kloke råd som viser seg å ikke være spesielt gode.

Hanne sa...

Jeg tror at tro er nøkkelordet. Hvis man tror på en ting og selv opplever at det er riktig, er det riktig (for en selv). Godta andres tro, selvom du ikke er enig selv. Det finnes flere sannheter.

mirakel sa...

Sorgenfri: Ja, det tror jeg også. Jeg ønsker å tro, samtidig som jeg er litt skeptisk. Man skal ikke sluke alt rått, men jeg ønsker heller ikke å utelukke dette. Livet blir mer spennende om man kan se litt utenfor vitenskapen. :)

Confiteor: Ah.. godt sagt. Å basere ting på egenerfaring er viktig, tror jeg. Samtidig skal man ikke glemme vitenskapen, enda så kjedelig det er.

Chanel: Du er jo veldig sterk i din tro, ser jeg. Det må være litt deilig.. :) Jeg merker at jeg sliter med tanken på at healing kan kurere kreft o.l, men har ingen problemer med de "mindre" sykdommene.

Lothiane: Jeg er sikker på at det finnes ekte healere, og dessverre også uekte healere.. og at det ikke er så lett for oss å se hvem som er hvem. Dessuten ER det svindyrt.. det skal mye tro til for å betale så mye penger på noe som er "unaturlig" at skal kunne hjelpe.

Generelt i livet skal man ikke glemme sin egen magefølelse og tro. Hvis man får råd som skurrer, bør man aller helst lytte til seg selv.

Hanne: Gode visdomsord der. :) Jeg prøver å godta andre, og har full forståelse for at ikke alle tror på det alternative. Håper ikke jeg har gitt inntrykk av noe annet..!

------

(Sorry korte svar, men det var så mye å svare på.. så da ble det ikke bedre enn dette. Jeg setter pris på at dere engasjerer dere. Er tydelig at dette er noe folk har tenkt over!)

Hanne sa...

Var egentlig en generell kommentar, synes ikke du dømmer andre :) You've got mail.

Lothiane sa...

Jeg synes du har en fornuftig tilnærming til dette. Du vil gjerne gi det en sjanse, tro på det - men samtidig holde på fornuften hvis det skurrer litt. Jepp, det tror jeg er veldig lurt. :)

mirakel sa...

Hanne: Godt å høre. Skal svare på mailen snart. :)

Lothiane: Jeg syns ihvertfall det er riktig for meg. Det er tydeligvis noe i meg som ikke helt vil avskrive det alternative, så da gjør jeg ikke det. :)

Metamagi sa...

OK, mirakel :) men jeg sier nå at jeg ikke har en tro på det :)
Det er ikke tro-basert det jeg har funnet ut om det :) det er ingen religion du må ha innabords for at det skal funke ;)

mirakel sa...

Hmmm.. okei. Du mener altså at det bare er fakta, og dermed ikke et valg på om man skal tro på det, eller ikke? Spennende. Jeg tror også at folk kan bli healet uten å tro på det (mamma ble det), men jeg merker at jeg må velge å tro. For meg virker det kanskje ikke like naturlig og enkelt som for deg. :)