mandag 13. august 2007

Meditasjon

Jeg har begynt en aldri så liten prosess i forhold til å finne ut hva jeg tror på. Det alternative har alltid appelert til meg, og nå har jeg fått en ønske om å lære mer om det.

Og før dere spør: nei, det er ikke pga. Märta.

Vel. Jeg leser litt bøker, søker på nettet, og i dag forsøkte jeg jammen litt meditasjon. Nå er jeg ikke sikker på om meditasjon er den rette betegnelsen, egentlig. Jeg hadde ikke lest noe om det på forhånd, men jeg la meg ihvertfall ned for å puste. Og det var skikkelig avslappende. Såppass avlsappende at følgende skjedde:















Jepp. Dette er en seng hvor det er helt tydelig at eieren har tatt en aldri så liten høneblund. Eventuellt en høneblund på to timer.

Vel vel.

Jeg forsøkte igjen. Denne gangen hadde jeg på vekkerklokken, og jeg satte meg i en stol. Jeg lot meg selv ha tyve minutter til rådighet.

Og så satt jeg der, da. I en komfortabel stilling, på en strålende god stol. Med en hånd på brystet og en hånd på magen. (Og før dere tror jeg holdt meg på puppene vil jeg presisere at det var mer rettet mot hjertet. Jeg følte det slo så hardt på begynnelsen, så jeg ville sjekke om det gikk nedover etterhvert. Det gjorde det.) Og jeg pustet mye, og telte til to flere ganger. To er blitt et godt tall for meg, så det var en riktig måte å gjøre det på.

Det var rett og slett veldig behagelig.

Og jeg aner ikke om hjernen min spilte meg et puss, men mens jeg satt slik fikk jeg en isende følelse i magen. Akkurat som når man spiser mint, bare at det var i magen. Merkelig. Jeg fikk også en opplevelse av at alt snurret, og at jeg ble skjøvet mot høyre side. Også ble jeg nummen i armen og bena. Men det kan være fordi jeg satt stille så lenge. Uansett. En veldig rar opplevelse, og nesten litt skremmende. Samtidig kjente jeg at det var godt, og det var deilig å koble av hjernen litt. Det frister til gjentakelse.

Og nå har jeg funnet et forum for slike ting som dette. Jeg har lest, og jeg ser at jeg gjorde det meste "feil". Heldigvis tror jeg ikke på at slike ting skal ha for mange regler, så jeg forsøker å overse mye av det jeg leser. Jeg vil bare koble av, og kjenne tankene forsvinne. Det kan jeg greie uten cd'er og vanskelige pusteteknikker, tror jeg. Men hvis dere har noen tips til meg, så vil jeg gjerne ha dem. Jeg har opprettet en mirakel-mail, og der passer det fint at dere sender tips. Adressen er: mirakel.mirakel@gmail.com

Jeg tar forøvrig i mot all slags mail. (Og jeg overser det faktum at jeg tidligere har sett ned på folk som oppretter mail til bloggen sin.)

Jaja. Det var dagens opplevelse. Ikke værst, egentlig.

6 kommentarer:

Nadiyya sa...

Hallo!! Jeg har et innlegg på blogen min som heter "meditation", tror det er litt veiledning og litt beskrivelse om hvordan jeg opplever det :) stikk innom og les? Kan jeg sette deg som favoritt?? Stikk innom og tell me :) Kjempefint innlegg :)

Tonita sa...

Mja, mjo - føle, tenke, forsøke. OK. Fortell senere da du!

Anonym sa...

Jeg tror det er viktigere t du klarer å koble ut tankene enn at du bruker en spesiell teknikk. Og detvirker det jo som om du klarte. Jeg begynte å meditere selv for ca tre år siden, og da begynte jeg å lese meg opp først på chakra - meditasjon og pusteteknikker, tro du meg, jeg ble mer stresset enn avslappet av det der på det stadiet. Når jeg ga slipp på "styret" og bare konset på pusten fnt jeg ettervert små glimt av fredfullhet som ga mersmak.

Lykke til videre, håper du fortsetter å meditere, det er et flott verktøy for å finne tilbake til kjernen i den du er.

care sa...

Jeg er ikke alternativ, men mediterer, det gjør jeg. Nå synes jeg nå ikke det har så mye med alternativt å gjøre. :-)

mirakel sa...

Nadiyya: Takk for det. Det er første gang jeg skriver om slikt, men du må gjerne lagre meg som favoritt. Det er jo bare hyggelig! Og jeg skal kikke innom innlegget ditt nuh. :)

tonita: Det skal jeg gjøre. Prøvde igjen i dag, men endte bare med dyp søvn igjen. :p

maria jador: Ja, jeg tenker på samme måte. Hvis det blir for mye regler på sånne ting vil man da bare fokusere på de..? Og det er virkelig ikke intensjonen min. :) Jeg skal fortsette, og har forsøkt et par ganger i dag. Det gikk så-som-så. Men det gir fortsatt mersmak. :) Jeg trenger virkelig litt hjelp til å finne veien min.

Merethe: Jeg ser nok meditering som litt alternativt. Men jeg snakket forsåvidt ikke bare om meditasjon nå. :)

care sa...

Mirakel: da jeg tok psykologi grunnfag fikk jeg vite at meditering benyttes i fagtradisjonen. (Komme i kontakt med seg selv.)Den kan også kobles til hypnosen. Det er nok derfor jeg ikke ser på meditasjon som alternativt, men jeg ser at meditasjon er blitt koblet til det alternative, selv om det eksistert lenge i fagtradisjonen.