torsdag 24. mai 2007

Å tenke utenfor boksen

Jeg har vært på kurs i dag, og dette er rett og slett stjålet fra foreleseren.

Et spørsmål til dere alle:

Du er ute og kjører en stormfull vinternatt. Når du kommer forbi en busslomme ser du at det står tre mennesker og venter på bussen. De tre som venter er:

1. En gammel dame som ser ut som hun skal dø.
2. En gammel venn som har reddet livet ditt tidligere.
3. Mr. Right/Mrs. Right.

Du kan bare plukke med deg en person, og må nå velge hva du skal gjøre.

Mitt svar ligger som en kommentar under innlegget. Det finnes ingen fasit, men jeg føler selvsagt at jeg hadde gode argumenter. Jeg og en annen kar, som stjal showet. Irriterende når folk har svaret ditt, og du blir sittende og prøve å overbevise folk om at du har tenkt dette først.

Dere kan tenke litt på hva dere ville gjort, også kan dere poste svaret deres i en kommentar.

Kanskje vi tenker likt?

21 kommentarer:

mirakel sa...

Mitt svar er følgende:

Be den gamle vennen om å kjøre gammel dame til sykehus, mens jeg selv står og varmer mr. Right på bussplassen.

En herlig blanding av å hjelpe, finne kjærligheten og utnytte gamle vennskap.

Unknown sa...

Ettersom bloggen min heter Egoistens Krybbe sier det seg selv hva jeg ville gjort:

Jeg ville valgt nr. 4. Den som i fremtiden redder livet mitt med munn-til-munn, for så å finne ut at jeg kanskje ikke er Mrs Right, men at jeg duger.

Den gamle dama skal jo dø uansett..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med evnen til å vise sitt sanne jeg

Lothiane sa...

Jeg er ikke så kreativ, så jeg hadde valgt å ta med meg den gamle, døende dama. Egentlig likte jeg ditt (Mirakels) svar godt. Da slapp jeg ta ansvaret for damen selv og hadde sikkert fått en hyggelig stund ute i stormen. :)

mirakel sa...

Egoisten: Du lever opp til ditt navn, ja. Og det er jo tross alt en gammel dame. Kanskje det hadde vært annerledes med en ung og sprek versjon.. :) Uansett. Gjør det selv lykkelig. Er det som funker, vet du.

Lothiane: Det var mange som valgte den gamle dama, så det tror jeg er et typisk jobbe-med-mennesker-valg.

Unknown sa...

At jeg lever opp til mitt navn tar jeg som et kompliment. Takk.

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med fokus på positive kommentarer

Anonym sa...

Jeg ville valgt Mr. Right! Fullstendig egoistisk valg, men det er jo faktisk snakk om den man skal dele resten av livet sitt med :) Og jeg er helt sikker på at vennen ville forstått det uansett. Og den gamla dama hadde muligens dødd på vei til sykehuset likevel, og DA hadde man nok angra seg da ja.. ;)

Anonym sa...

Jeg tenkte at den gamle dama sikkert kom til å dø allikevel. Og siden jeg (og heldigvis flere, ser jeg) er egoistisk så hadde jeg selvsagt valgt Arild. ;)

mirakel sa...

neeta og mette: jammen er dere egoistiske! ;) Hihi! Morsomt. Kollegaene mine var bombesikre på at jeg ville valgt mr. Right, og det er vel ikke helt urealistisk. Man er seg selv nærmest, som man sier.

Lise sa...

Jeg har vært borti det spørsmålet før (var en venninne som fikk det på jobbintervju!), og da svarte jeg det samme som deg, Monica! Synes det er en bra løsning :)

Anonym sa...

En veldig god løsning mirakel! Vet ikke om jeg hadde kommet til den konklusjonen med en gang, men jeg syns det absolutt er den beste løsningen. :)

Anonym sa...

Vet ikke om jeg klarer å overbevise deg, men tenkte det samme som deg før jeg gikk og leste svaret. Et genialt valg. Så bare si fra om du står på ei busslomme sammen med ei gammel dame og en fremmed som ser ut som min venn ;)

mirakel sa...

lise: Krysser fingrene for at jeg får dette spørsmålet på et jobbintervju, da. ;) Morsomt at det er flere som tenker likt, syns jeg!

heidi: Jeg hadde nok ikke greid det med en gang jeg heller, men vi rakk å tenke litt først. Det er disse evinnelige summegruppene, vet du. Er alltid mengder av tid til det på kurs. Hehe!

sprett: Du overbeviser meg. Er vel ikke typen til å juge, er du vel? Skal si fra om jeg aka. Mrs. Right (høhø) står på en busslomme i hardt vær, ja. ;)

Lothiane sa...

Men jeg skjønner ikke... Hvordan i h... kan man vite det er mr. Right som står der og venter med de to andre? Ser man sånt på rappen da? Midt i en stormfull natt... mens man kjører bil? Det synes jeg høres tvilsomt ut, derfor vurderte jeg ikke nr. 3 en gang.

Jeg har jo valgt meg et jobbe-med-mennesker-yrke... godt å høre det passer! :)

Gretten sa...

Jeg hadde bare kjørt rett forbi. Min gamle livreddende venn ordner med den døende damen. Mrs Right finnes ikke, hun er en ren illusjon og kan derfor ikke manifesteres rent fysisk.

Så turen min hadde ender opp på Platekompaniet uten passasjerer.

Unknown sa...

gRETTEN: Din pessimistiske FAEN!

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med optimisme som målsetting

Gretten sa...

Ego: Det er ikke annet enn realitetsorientering...... ;-)

mirakel sa...

lothiane: Love at first sight, vet du. Det kan jo hende det ikke bare er en myte.

gretten: Jeg tror nok kameraten din ville ha ordnet opp, men da ville jo han fått all spenningen. Man må våge seg ut fra den planlagte kursen, slik at man opplever mer. :)

gretten og egoisten: Pessimistiske folk kaller det alltid realisme. Og optimistiske kalles naive (som meg). En kjekk verden. ;)

Unknown sa...

Jeg er jo litt "spesiell". Jeg er jovial...

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med et eneste stort glis

Gretten sa...

Jeg gir meg...... Hadde en viss frøken X stått der så hadde jeg stoppet. Definitivt.

(Siden jeg ikke har lappen, er det lov til å plukke henne opp i taxi?)

Gretten innrømmer at store gutter med glattbarbert hode også har følelser :-)

Anonym sa...

Hva i alle dager? Antyder du at jeg ikke snakker (skriver...) sant? Kunne ikke falle meg inn. Skal foresten sende en storm i din reting så snart jeg er tilbake fra Lillehammer ;)

mirakel sa...

Egoisten: Du er til de grader jovial! Jeg er overrasket. Og nå har du jammen fått deg en liten jente i hus. Gratulerer så mye!

Gretten: Jeg er stolt av deg. Det tar stort mot å innrømme sine følelser på denne måten. Nå mangler det bare at du gråter litt, og min skulder er alltid til låns.

Og taxi er lov. Jeg har heller ikke lappen, så det måtte vel vært det for mitt vedkommende også.

Sprett: Storm høres unektelig litt slitsomt ut. Jeg er også i Lillehammer nå, forresten. :) Det er stas her!