søndag 27. mai 2007

Intervju av min mor og far

I dag fikk jeg den gode ideen om å intervjue mamma og pappa. Å finne tema var ikke vanskelig, som singel er det nettopp dette jeg ønsker å snakke om. Mamma og pappa har forøvrig vært gift i snart 30 år.

(Jeg forsøkte faktisk å høre om de var interesserte i å dele sin kunnskap om meningen med livet, men mamma sa at da ville hun ikke være med i noe intervju. Jeg mistenker at de egentlig ikke vet meningen med livet de heller.)

----

Mamma er egentlig blitt en slags venninne. Vi snakker mye i telefonen, og jeg deler skremmende mye med henne. Hun er en morsom dame. Her er intervjuet med henne:

Tror du jeg kommer til å være singel for alltid?
"Nei, er du gal?!"

Hvor lenge tror du jeg kommer til å være singel, da?
"Det er håpløst å vite, men jeg tror ikke det er lenge. Et halvt år, kanskje?"

Hvilken gutt vil du at jeg skal ha?
"En som er snill, grei og rolig. Han skal tjene godt (ironisk). Han skal ønske å flytte til Vingrom/Lillehammer, slik at vi kan spille kort. Og han skal være hyggelig, og gjerne røyke litt. Han skal være lett å prate med. Han skal ikke være jålete, men en helt vanlig gutt. Gjerne arbeiderklassen. Det har mye å si for oss alle." (egentlig tror jeg mamma tuller litt innimellom. Men jeg ser vi har samme type krav til min fremtidige)

Da har du sagt hvordan type du ønsker at jeg skal treffe. Hvordan type tror du det blir?
"Sikkert en som er kul, kanskje en fin Østfolding. Neida. Jeg tror kanskje du finner en stille type. Du er en livat jente selv, og det tiltrekker ofte stille gutter. Motsetninger tiltrekker hverandre."

Hvor tror du jeg treffer neste gutt, da?
"Jeg tror du treffer han ute på byen. Har ikke så mye tro på nettsjekking, egentlig. Men jeg har jo ikke peiling, har bare inntrykk av at det er mye opp-sop der." (opp-sop betyr antagelig "siste rest")

Hvor er jeg om fem år?
"Jeg tror du er i Fredrikstad fortsatt. Tror du jobber med rusmisbrukere, har samboer, men ingen barn."

Har du noen gode råd på veien?
"Finn deg en som det er litt liv i. Ha litt felles interesser og samme humor. Det er viktig at man kan prate sammen. Også må du ikke betale så mye for å treffe dem (her hinter hun til nettsjekkingen min). Jeg håper du treffer en hvor det blir full klaff snart."

----

Å intervjue pappa viste seg å være annerledes enn jeg hadde forventet. Plutselig møtte jeg den filosofiske og følsomme siden av min far. Han er som regel en stille fyr. Stille vann har dypest grunn, er det ikke slik?

Kommer jeg til å være singel for alltid?
"Det blir jo ren tipping. Jeg tror at om et halvt år kommer du til å få håp, og at etter det vil det være opp til deg og en til. Men det første halve året tror jeg ikke du møter noen."

Hvor kommer jeg til å treffe den neste gutten, da?
"Det er ikke snakk om å treffe den neste, men den ene. Hvis du bare leter etter den neste vil du ikke treffe den ene. Du må skifte fokus. Kvalitet fremfor kvantitet, vet du."

Åh.. det er jammen sant. Men hvor treffer jeg han da?
"Jeg tror du allerede har møtt han." (her begynner jeg å tro at min far er synsk. Og jeg vurderer alle gutter jeg allerede har møtt)

Hvordan type gutt ønsker du at jeg skal ha?
"Det er personligheten som teller. Han skal være harmonisk og beroligende på deg. Rolig, og han bør overraske deg positivt en gang i blant. Han skal få deg til å føle at du er den ene."

Hvor er jeg om fem år?
"Jeg tror du tar videreutdanning. Du er ikke enslig lenger. Utfra innstillingen din nå tror jeg ikke du har barn."

Hvor er jeg rent fysisk, da?
"Jeg tror du er på Gjøvik." (?!?)

Har du noen gode råd?
"Alt du har lært hittil i livet har du med deg videre. Vær deg selv, det er ikke lite - det er bra. Du skal ikke føle noe annet. Finn deg en som gjør deg glad, og som får deg til å blomstre."

----

Så. Er det noen som fyller kravene deres? Og ønsker du isåfall å møte meg om et halvt års tid?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kloke foreldre. Og slett ingen dum ide å intervjue dem som du nå har gjort. Så får vi se om en drøyt halvår... Kanskje har du da truffet den ene? :-)

Lise sa...

Høres ut som foreldrene dine kjenner deg godt :)
Jeg tror også du har funnet gutten din om et halvt år. Krysser fingrene for deg ;)

Lothiane sa...

Ha ha, morsomt! Flott idé, dette her! Du inspirerer meg... kanskje jeg burde intervjue noen jeg og. Ikke foreldrene mine, tror jeg... men kanskje noen andre?

Sukker-oppdatering: One down, one to go.

mirakel sa...

Genese: Nå kan jeg slappe av et halvt år, ja. Det er nesten litt deilig. Og det var ganske så morsomt å intervjue dem. Vi endte opp i en spennende diskusjon etterpå, så det anbefales. ;)

Lise: Mamma og pappa kjenner meg nok veldig godt. Men jeg ble nesten litt overrasket selv. :)

mirakel sa...

Hei, Lothiane! Du kan jo intervjue noen venner. Jeg må si at det gav mersmak for meg også. Neste runde skal gå på søsknene mine, tror jeg. ;)

Sukker-oppdaterings-spørsmål: Har du møtt en av de? Hva skjedde? Kan du være så snill og skrive et aldri så lite blogginnlegg om det?! *nysgjerrig*

Gretten sa...

Heder og ære for intervjuet.

Synes du det begynner å drøye med singletilværelsen så stiller jeg all min kunnskap om dette til din disposisjon.

Fritt etter Vazelina Bilopphøggers sang "11 år uten kvinnfolk.":

For 11 år uten mannfolk
er da slettes ingenting.
Bære vent ska du sjå
at du finn en du å'
sjøl om du heng mæ
huggu
her å nå.

Unknown sa...

Dette var moro. Jeg oppfyller ikke røyke-ønsket og jeg har dessverre ingen planer om Gjøvik.. Ellers tror jeg foreldrene dine hadde blitt sånn passe fornøyd. Men jeg er diskvalifisert. Åpenbart,

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med tillit til foreldre

mirakel sa...

Gretten: Jeg er svært kunnskapstørst. Og denne sangen hadde da en strålende moral, nemlig at man ikke skal gi opp. Vazelina Bilopphøggers er smartere enn jeg har gitt de cred for. Dessuten synger de på hjemmedialekten min.

Egoisten: Det var skuffende. Kanskje du må begynne å røyke litt (20 om dagen)? Og kanskje du rett og slett må flytte til Gjøvik? Jeg har forsåvidt heller ikke noe ønske om Gjøvik, men pappa er jo sjefen. Det var ihvertfall gøy. :)

Gretten sa...

Tekstene til Vazelina er bare store. Det ligger mye livsvisdom i dem og ikke minst gode observasjoner.

Du burde få tak i sangen jeg referer til. Den er genial.

Hilsen Gretten som er fra "den andre sia" der solen alltid skinner(den riktige sådan).

mirakel sa...

Kanskje jeg burde gå mer i dybden til Vazelina. Husker jeg så de live på ungdomsskolen en gang. Det hadde sikkert vært stort for deg? ;)

Så du bor på den andre sida.. hm.

Gretten sa...

Jeg bor ikke på den andre siden. Født og oppvokst der, men lokalisert i hovedstaden de siste 14 årene.

Jeg er ikke ihuga Vazelina fan, men det er disse tekstene da..... Har faktisk aldri sett dem live.

Unknown sa...

Jeg har sett Vazelina live et par ganger. Jeg alltid like redd for at Høggern dauer på scenen..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med respekt for døden

mirakel sa...

Gretten: Så du flyttet fra øde landeliv til stressende byliv? Imponerende. Jeg har alltid syntes at hovedstaden er litt for stor.

Egoisten: Det høres ut som en realistisk redsel. ;)