onsdag 17. desember 2008

Å lære av forhold

I forhold lærer man alltid et eller annet.

En av eksene mine lærte meg at jeg var verdt å elske. Han lærte meg at jeg er bra nok, akkurat sånn som jeg er, og at jeg kan være riktig så vakker og snill.

En annen lærte meg at jeg kan stole på andre, at ikke alle lyver, bedrar eller lurer. Han lærte meg at enkelte aldri vil svikte, men at de alltid vil være der.

En eks lærte meg at jeg har mørkere sider. Han lærte meg at jeg kan være krevende, sjalu og (av og til) ganske slem. Han lærte meg at jeg ikke alltid har kontroll over det jeg føler, og at disse følelsene kan være like voldsomme som forelskelsen.

Så har man de jeg har datet.

En lærte meg at det er lurt å si stopp. En lærte meg å aldri dekke over kjærlighet til en annen igjen. En lærte meg at jeg ikke takler høylydt tygging av mat. En lærte meg at jeg liker når han bestemmer over meg.

Og han siste? Han lærte meg hvordan jeg skal fyre i ovnen. At det gjelder å ha mange vedkubber i når man skal tenne opp.

Jeg vet ikke om det betyr at jeg er utlært, eller at han egentlig hadde ganske lite å bidra med?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis du er ferdig utlært vil jeg gjerne være din elev..

Anonym sa...

Har du blitt insirert av Woman? ;)

mirakel sa...

Monica Christine: Tror ikke jeg skal ta på meg det, altså. For din egen skyld. Jeg er neppe utlært. ;)

Anonym: Nei? Står det om slike lærdommer der?

Blogger sa...

Slik har jeg faktisk aldri tenkt på det før... Ikke rart at vi som har hatt mange kjærester er så selvbevisste som vi er ;-) Noe må vi jo ha igjen for alle bruddene!

mirakel sa...

Vivi: Det er ihvertfall noe fint med å ha vært i en del forhold, og å ha opplevd en del brudd. ;) Mitt lille problem er at jeg har blitt en av disse kresne jentene. De som aldri finner noe som er bra nok. :p