tirsdag 16. desember 2008

En skål

Jeg er en jente som liker å sette meg mål. Foruten slike store og uendelige (som "fokuser på øynene dine, jente, ikke den digre magen som disser når du vasker gulvet"), har jeg også en del små. Listefreak som jeg er, så har jeg de skrevet som sms på mobilen. De aller minste er slike som "kjøpe julegaver", "vaske leiligheten" eller "sende pakke". Små, enkle mål. To av de har jeg utført. Dere kan gjette hvilken.

Altså. Jeg har hatt ett stort, digert og ganske håndgripelig mål dette året. Det har stått i en sms i to og et halvt år, og har i grunn gnagd i bakhodet like lenge. Det har føltes vanskelig, og en stund trodde jeg ikke at jeg ville greie det. Men jeg hadde bestemt meg for å nå målet innen dette året var slutt, og har jobbet hardt for å få det til.

For to og et halvt år siden sto det følgende i mål-smsen min: "gjeld til mamma: 30 000 kr. og fire kartonger røyk". Mange utbetalinger senere, tidlig i desember 2008 sto det: "gjeld til mamma: 2500 kr. og to kartonger røyk". Og i dag står det "tomt". Jeg ferdig. I dag har jeg klart å betale det siste, og jeg kunne faktisk slette meldingen min til slutt. Meldingen som har stått der så lenge! Jeg kunne si til mamma at "takk for lånet, du var en livredder, nå er jeg ferdig og la oss håpe jeg aldrialdrialdri trenger å låne noe mer igjen".

Så jeg skåler for gjeldsfrihet. For jeg føler meg fri. Jeg føler meg fri til å starte på nye mål. Til å starte et nytt år, med bare studielånet å tenke på. Og skål for å nå målene sine. Skål for å greie noe man har bestemt seg for. Skål for å ikke gi opp.

6 kommentarer:

Ane sa...

Gratulerer! Sånt er stort, og det er heller ikke alle som greier å betale tilbake gjeld når det "bare" er til sine foreldre, og ikke banken. Synes du har all grunn til å være stolt over deg selv!=)

André Nordstrand sa...

Gratulerer så mye, det må være deilig å ha det overstått.
Jeg står selv overfor å ta opp et lån - bare i banken. Jeg er flink til å ikke spare penger, så jeg lurer på hva jeg må kutte ned på.

Anonym sa...

Gratulerer så mye. Det må være en god følelse. Man har jo slike ting i bakhodet hele tiden, deilig når det er ferdig!

Balanse sa...

Gratulerer, så herlig! Snille mamma´n din som hjalp deg når du trengte det :)

Anonym sa...

Gratulerer! Godt gjort av deg synes jeg, og det er en stor lettelse å ha slikt unnagjort :-)

mirakel sa...

Fioljenta: Takk takk! Jeg vet at det er lett å "glemme" foreldregjeld, for jeg gjorde det en stund selv. Særlig når mamma sa at det ikke hastet, at jeg kunne bruke den tiden jeg trengte. ;) Men foreldregjeld er like deilig å bli kvitt som annen gjeld, det er jeg sikker på. :) *stolt*

Takras: Veldig deilig, ja! Jeg visste ikke at det skulle være et slikt kick. Det er nesten så man burde ta opp små lån, bare for å få følelsen av å bli gjeldsfri igjen. :p

Spare penger? Høh.. det får være neste mål, for min del. ;)

Monica Christine: Ja, det har surret i bakhodet mange ganger, og spesiellt om kvelden. Da har jeg sett på smsen og telt ned til når jeg kunne bli ferdig. Ah.. men aldri mer! Studielånet virker så langt unna, at det gnager ikke på samme måte. :)

Balanse: Hun er herlig. Også sier hun at hun gjør det igjen, om hun har mulighet. Så jeg har en trygghet i familien min, det er jeg utrolig glad for. :)

SerendipidyCat: Ja, dette var en stoooor lettelse! Hurra!!!! Jeg er fortsatt "høy" på denne følelsen, jeg. Bedre enn noe rusmiddel, gitt. :p