søndag 23. november 2008

Erkjennelser med Morten Eriksen

I dag har jeg vært på Alternativmesse. Der har det vært mange opplevelser (ergo mange potensielle blogginnlegg), men det sterkeste var nok å få se Morten Eriksen. Jeg har lyttet til stemmen hans flere ganger, og jeg har vært bergtatt over roen, utstrålingen og alt det vakre han klarer å formidle.

Altså. I dag fikk jeg se han for første gang. Og han skuffet ikke. Vi hadde tre kvarter med felles healing/meditasjon, og tiden fløy. Jeg som ikke er så glad i å lukke øynene i forsamlinger, hadde ingen problemer i denne. Vi strålte liksom av godhet. Og den vakre mr. Eriksen snakket om ting jeg forsto, ting jeg enda ikke klarer å fatte, ting jeg fortsatt må tenke litt på og ting som jeg umiddelbart godtok.

Han sa blant annet at vi skal godta oss selv. Vi er mer enn vår personlighet, men den er allikevel en del av oss. Og vi skal finne ut hvem vi er, på godt og vondt, og godta det. Han sa ingenting om å forandre seg til et bedre menneske, ingenting om å tenke positivt, ingenting om at vi tiltrekker oss det vi tenker på. Og det var litt godt, faktisk. Jeg er en stor tilhenger av å tenke positivt og å finne frem det beste i seg selv, men det kjennes jammen litt godt å skulle erkjenne sine svake sider - og leve med dem. Uten at det blir til ansvarsfraskrivelse, selvsagt.

Og jeg har tenkt å skrive ned noen av mine svakere sider her:

1. Jeg trenger bekreftelser, ros og anerkjennelse av andre. Det er aldri nok at jeg selv er fornøyd.

2. Jeg tenker og analyserer altfor (altfor, altfor, altfor, altfor) mye. Og da begrenser jeg meg selv. Og da hindrer jeg meg selv i å si det jeg mener, og å føle det jeg føler. Og da vokser jeg ikke.

3. Jeg trenger kontroll. Det er skummelt å slippe taket.

4. Jeg liker ikke tanken på at det finnes folk der ute som ikke liker meg.

5. Jeg er ikke god på å snakke om meg selv. I bloggen min får jeg det til, men i virkeligheten kan jeg bli nervøs og fomlete når jeg må forklare hvorfor jeg tenker/føler som jeg gjør.

6. Jeg er ubestemt. De sier det er positivt å se flere sider av en sak, men noen ganger hadde det vært greit å kunne være litt tydelig og bestemt også.

Ja. Jeg tenker det er nok for nå, jeg.

Så anbefaler jeg dere andre til å gjøre det samme. Om dere ikke skriver det ned til hele verden, så er det veldig fint å bare tillate seg selv å ikke være perfekt.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det hørtes kjempespennende ut å være med på en slik felles healing :) Jeg tenker også at det viktigste må være å godta seg selv slik man er, men det er lettere sagt enn gjort.

Hva med å skrive ned ting om deg selv uten å gradere det til positivt eller negativt? Bare en ide :)

Fortsatt god helg!
Klem

Amos Keppler sa...

Min erfaring er at slike alternativmesser ikke er særlig alternative overhodet. Det dreier seg mest om penger, og om svindel.

Jeg foretrekker det sanne alternative, stort sett uten fine ord og vendinger, det som foregår mer i verden mørke kroker og svale skygger. Jeg gjør feks mye av det samme som Eriksen, men jeg tar ikke penger for det, ikke for det jeg gjør som en heks eller sjaman. Det er en av tegnene på at man skummer fløten, som det heter for meg.

Anonym sa...

Og det som er litt rart er jo at det er de sidene av deg som du ser som negative som gjør deg så innmari god. :) Du har jo rikelig med selvironi, og vi kan spøke med de "dårlige" sidene dine. :) Et menneske er uansett aldri perfekt, så tror nok det er lurt å lære seg å leve med sine dårlige sider også.

Moro å se bilde av han Morten! Han ligna jo litt på Arild da, syns det var litt stas! Pen liten baby hadde han og.

Må bare si til Amos Keppler at jeg er veldig uenig. Jeg kan ikke se noe galt i å ta seg betalt for en JOBB de gjør. Som feks. Morten Eriksen da, som holder 5 dagers kurs og greier, det er jo helt usansynlig at han kan gjøre det gratis. Da måtte han eventuelt ikke gjort det i det hele tatt, og mange mennesker hadde mista muligheten til en god opplevelse og mye læring. Han har jo familie og seg selv å forsørge også.

For dere som kanskje gjør dette på hobbybasis, så er det jo fint å gjøre det gratis, kjempesnilt!

Anonym sa...

Morten Eriksen har vært sovemedisin for meg i perioder der kroppen har vært så stressa at den ikke klarte slappe av. Det er kjempefint at han har lagt ut gratis meditasjon på nett. :)

Amos Keppler sa...

For meg er det mer en livsstil. At jeg ikke tar betaling for det fører jo til at ejg må gjøre andre ting også, men de fleste av dem er like interessant, så det er ikke noe problem.

Det der med penger og vellykkethet er et så stort problem, så til de grader knyttet til svindel og bedrag direkte gal tankegang i det som med et samlebegrep kalles New Age at ingen som soper inn penger på det, som feks Eriksen får min tiltro, men heller til de grader min skepsis. Det virker falskt til fingerspissene på meg, rett og slett.

Det har forøvrig langt fra bare med penger å gjøre, men også med det man kan kalle en «positivisme» som tipper helt over, som helt mangler virkelighetsnærhet. Når jeg besøker sidene hans får jeg et inntrykk av en stor, rosa sky helt uten substans.

Hver gang jeg treffer slike folk fysisk blir jeg fysisk dårlig.

Anonym sa...

Du trenger Gud. Han er den eneste som kan elske deg fullt ut og lære deg å akseptere deg som den fantastiske kvinnen du er!

mirakel sa...

Beate: Ja, det var spennende. :) Og du har rett i at jeg kanskje burde latt være å karakterisere egenskapene mine som negative. For, som min søster skriver lenger ned her, så er disse egenskapene det de andre liker ved meg. Ingen liker perfekte folk. ;)

God helg til deg også!

Amos Keppler: Så spennende at du har slike evner! Jeg skulle gjerne ha hatt det.. de sier at de fleste/alle har det i seg, at det bare må trenes opp. Tenker du det også?

Ellers er jeg enig i at mange tjener grovt med penger på slike ting. Men jeg synes ikke Morten Eriksen er en av dem. Han har blant annet laget gratis meditasjons-cd som han ga ut på messen. Jeg vet at han bruker mye tid og energi på dette, og at det koster penger. Så at han tar betalt for foredrag og kurs syns jeg er naturlig.

Ellers har han nok en positiv tro på verden, ja. Men som han sa på foredraget "ikke kom hit for å høre min sannhet, finn deres egen". Så han er ikke en som påtvinger deg hans tro, han lar deg tenke selv.

Jeg kjenner ikke så mange flere innen det alternative, men det jeg har sett er at noe er falsk, og noe er det ikke. Jeg blir dessverre ikke fysisk dårlig av det som ikke er ekte, så jeg kan nok bli lurt noen ganger. Men jeg lærer for hver gang. Jeg traff blink på messen i år, da jeg lot intuisjonen min si fra hvor jeg burde gå. :)

Hjerterdame: En veldig fin og fornuftig kommentar, dette! :) Som du sier er det nok ikke dumt å lære seg å kjenne de dårlige sidene en har, for vi kan vel ikke bli feilfrie. Dessuten liker de færreste de som er helt perfekte. :p

Jeg er enig med deg at man må ha noe å leve av. så jeg ser ikke på det som så rart at spådamer/menn/annet tar penger for det der gjør. Men jeg reagerer på hvor MYE de tar. På messen fikk du spå deg i ett kvarter, og det betalte du 350,- for. Jeg syns det er litt drøyt. Men foruten det er det greit for meg at de tar betalt. Det er jobben deres, som du sier. Og Morten Eriksen har familie, bruker mye tid og energi på å gjøre verden bedre, og trenger penger til alt dette. Det er greit. :)

Lothiane: Den cd'en er fantastisk. Og han var like behagelig i virkeligheten!

Anonym: Det er vel en slags Gud jeg er ute etter, tenker jeg. ;) Men jeg har veldig lyst til å lære å elske og akseptere meg selv, og ikke overlate det til han. :)

Anonym sa...

Dette er bare egenskaper du har, de er ikke nødvendigvis negative. Alle ulike egenskaper ved personer kan oppfattes som negative i ulike situasjoner eller i store doser. Hvis du skulle laget en liste over dine positive egenskaper (noe jeg synes du skal gjøre), er det mulig det er mange av de samme trekkene som ville gått igjen..
Du er ærlig og har stor selvinnsikt :)
Jeg liker deg akkurat sånn som du er!
Cathrine.

Anonym sa...

Jeg vil ikke kalle de 6 punktene for svake sider. de er bare sider. og det mennesket som ikke trenger bekreftelser ros og anerkjennelse vil jeg helst slippe å møte ...

Ann`s Side sa...

Flotte innlegg du har Mirakel! Jeg er en trofast bloggleser;) og har derfor tildelt deg en award! :)

mirakel sa...

Cathrine: Å, takk.. :) Kloke ord, min venn! Kanskje jeg skal prøve å lage en positiv liste..? Jeg har fått flere kommentarer på at dette ikke nødvendigvis er negative sider, så jeg begynner å revurdere det litt nå. For selv om jeg kanskje trenger vel mye kontroll, så er det akkurat dèt som gjør at jeg har struktur i hverdagen. Og det er egentlig ikke negativt, sånn på jobb ihvertfall. Hmmm.. fikk litt å tenke på der. :)

Lisa: Du skriver akkurat det flere har skrevet.. at dette ikke nødvendigvis er svakt eller negativt. Jeg har tenkt litt over det selv, og er til dels enig. For selv om det oppleves som negativt av meg (noen ganger), så kan andre rundt meg kanskje se det som positivt. Og det er egentlig en litt fin tanke.

Og du har helt rett. Jeg vil heller ikke møte den som ikke bryr seg noenting om hva andre mener, tenker og føler. Det kan bli et hardt møte..!

Ann: Som jeg skrev i kommentar til deg på bloggen din; tusen takk! :D Ble virkelig glad av den awarden der..!

Anonym sa...

Hehe, tror ikke jeg skal skrive negative sider ved meg selv i min journal, for det har jeg gjort altfor mye av:p Men se over hvert punkt du har skrevet i innlegget ditt, og prøv å akseptere de som en del av Deg (det tror jeg egentlig du allerede har gjort) og at alt egentlig er positivt fordi vi er bare mennesker. Og det er egentlig litt fint..

Han Morten Eriksen skal jeg også sjekke ut,har hørt om den gratise meditasjonen hans men har aldri sjekka det ut. Har for mye uro i kroppen. Har vært på fire kurs i Silva Ultra Mind så i forbindelse med det har jeg sitti i meditasjon i tilsammen 100 timer..men hjemme så har jeg problemer med det..vil på en måte ikke lytte til min indre stemme.

Det er din indre stemme som er klarsynet ditt vet du. Når man har lært seg å stilne av "egoets stemme" så vil man få beskjeder fra klarsynet sitt gjennom meditasjon, eller når man roer ned sinnet. Er veldig spennende:)

Skal komme meg på alternativ messa i Trondheim! Ikke vært på det før!

-sukkerkick-

mirakel sa...

Hei, Sukkerkick! Du har tydeligvis masse erfaring! Spennende! Jeg mediterer egentlig ikke så mye. Men jeg sitter mye og ser på flammene i ovnen, og det blir en slags meditasjon. Men jeg er en av disse som sovner av det. ;)

Og du har jo rett.. at man kan høre seg selv bedre om man får til å sperre ute alt pjattet. Jeg fikk beskjed om (spådde meg i hånden også) at jeg skulle lytte mer til intuisjonen min, finne ut mer hvordan intuisjonen kommer til uttrykk i meg. Så jeg prøver på det nå..

Vel, lykke til på alternativmesse. Jeg syns det er veldig spennende, og dagen går fort..!

Klem

Anonym sa...

Det er godt å tillate seg å kunne være hele seg, på godt og vondt. Bare sånn er vi ekte mennesker.

mirakel sa...

Jeg tror du har helt rett, Tornerose.. jeg er et ekte menneske rett som det er, jeg. ;)