lørdag 4. oktober 2008

Stolthet

I dag har jeg vært modig.

Siden sist har jeg nemlig forvillet meg inn i et nytt Spill. Som noen av dere vet er jeg ikke overdrevent glad i disse Spillene, og allerede etter et par dager kjente jeg panikken. Det er noe med at man lar menn ta for stor plass i et ellers ganske fullkomment liv.

Så når jeg merket tegnene (at jeg brukte fem minutter på å formulere den perfekte melding, telte minutter for hvor lang tid han brukte på å svare, slik at jeg kunne bruke tilsvarende lang tid osv.) bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender.

Jeg sendte en melding og lurte på om vi skulle møtes. Han svarte. Det var et "ikke nå, du kan gjerne gå og vente litt på meg, men jeg lover ingenting"-svar. Jeg kjente et bittelite stikk i hjertet, slettet meldingen, og fortsatte med det jeg holdt på med. Fredagskvelder skal man ikke kaste bort på å tenke over menn.

Men da jeg forteller en venninne om dette sier hun: "uff, du ble dumpet".

Og jeg kjente at det var feil. For jeg følte meg slettes ikke dumpet.

Joda, jeg hadde fått et litt diffust avslag. Og, joda, det var kanskje ikke det jeg hadde håpet på. Og om man har lyst til å definere ordet "dumpet", kan antagelig dette komme som et eksempel.

Men jeg var ikke skuffet.

Jeg følte meg stolt over å ha satt meg selv i en situasjon som gjorde meg sårbar, jeg følte meg modig som torde å "put myself out there" (som de ville sagt i Sex og Singellig), og jeg følte meg som en kvinne som jobber for å nå målet sitt. Og kanskje aller mest følte jeg lettelse over å slippe styret med å like noen som ikke liker meg. Jo lenger tid slike ting tar, jo mer plass tar de i hjertet.

Så jeg ble ikke dumpet.

Og jeg vil huske dette. Neste gang jeg lurer på om jeg skal sende melding, men tviler i frykt for å bli dumpet, da har jeg lyst til å lese dette. Da vil jeg huske at det ikke kjennes som å bli dumpet. Det kjennes bare som frihet.

11 kommentarer:

Namaste sa...

Å, du flotte, sterke kvinne som har en slik dyp selvinnsikt. For et nydelig innlegg.

Takk!

Anonym sa...

Du er dritflink! :)

2barnsMamman sa...

Imponert :o) Tenk om vi alle kunne gjort ting like "enkelt"... Føler til tider at spillet fortsetter fortsatt, selv etter at singellivet ble over.

Anonym sa...

Så bra!!! :D

Sif sa...

Ganske ofte når jeg leser bloggen din, Mirakel, så tenker jeg på at du burde lese 'De Fire Leveregler'. Har jeg sagt det til deg før?

Den er gått ut av produksjon, men kan kjøpes brukt på Amazon, ellers kan du sende adressa di til meg på mail også skal du få en av meg! Bare fordi jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i mye av det du skriver :D

Håper du har en flott lørdag!

mirakel sa...

Namaste: Å, det var veldig fine ord! Tusen takk!

Hans Olav: Takk, men det var i grunn ikke så vanskelig.. det er bare å snu tankegangen litt!

2barnogkjøkken: Kanskje spill er lett å spille når man har noe å tape? Slik at det kan fortsette inn i forhold også. Hm..

Lothiane: :)

Sif: Du har ikke nevnt den boken før, nei. Men den høres spennende ut! Jeg googlet den, og det virker som en tipisk bok for meg.

Men hvorfor tenker du på den boken når du leser bloggen min?

mirakel sa...

Forresten, Sif: Hva er mailadressen din? Jeg fant ikke boken på Amazon (men jeg er ganske uerfaren med slike sider, så kan hende jeg ikke leter på rett sted?).

Sif sa...

Av og til synes jeg bare du strever så fælt, og selv om du skriver vakkert om det, så tenker jeg av og til at livet ditt muligens ville vært lettere om du leste den boken :) Nå i ettertid føler jeg meg både litt besserwisser og litt creepy som ber om adressen din på den måten, haha! Se om denne linken virker :D

mirakel sa...

Strever, ja.. jeg som syns dette innlegget viste at jeg ikke strever så veldig på det området mer. Men jeg skjønner hva du mener. Og kan en bok hjelpe meg, så burde jeg lese den. ;) Du vet ikke om den finnes på norsk noe sted, da?

(Og du er hverken bedreviter eller creepy. Hehe!)

Sif sa...

Yay! Jeg vet dessverre ikke om den er å få tak i på norsk, men det går jo an å sjekke på steder der man kan få kjøpt brukte bøker. Ellers er den ganske lett å lese på engelsk også :D

Jeg synes du er utrolig sterk og modig, jeg!

mirakel sa...

Tusen takk for tipset ihvertfall, Sif. :) Jeg tror sjelden at noe er tilfeldig, og det skulle ikke forundre meg at grunnen til at du nevnte denne boken akkurat nå er fordi jeg er klar for å lese den (shit, det ble en lang og tung setning!).

Vel vel. Takk igjen!