tirsdag 1. juli 2008

Trondheim


Så, jeg reiser til Trondheim neste helg. Fly og hotell er bestilt, venner har lovet sin deltakelse og jeg har allerede planlagt de fleste antrekk. Jentetur til bartebyen, faktisk. Det må bli stas.

Vel, siden dette er mitt aller første møte med Trondheim trenger jeg noen tips. Det er allerede planlagt et besøk i Nidarosdomen, en gåtur over den røde broen og besøk på så mange restauranter og puber vi rekker.

Men jeg vil høre med dere som kjenner byen. Hvilke steder man være? Har dere et typisk "har-du-ikke-vært-der-kan-du-ikke-si-du-har-sett-Trondheim"-sted? Kanskje en cafè, butikk, et museum? Eller kanskje du vet om en lekker mann jeg kan sikle på?

Som takk for eventuell deltakelse kommer jeg til å legge ut bilder av eventyret når den tid kommer. Men, then again, bilder kommer antageligvis uansett, uavhengig om jeg får svar eller ikke.

10 dager igjen, and counting....

18 kommentarer:

Erlend sa...

Jeg skal unnlate å markedsføre meg selv som sikleobjekt, men nøye meg med å påpeke at det er morsomt å gå opp i tårnet på Nidarosdomen.

Anonym sa...

Bartebyen altså??;) Hmm... Du burde besøke frakken, pianobaren og down town:) Hærlige uteplassa! Ska du shoppe så e det bæst å stikke på City syd eller på trondheim torg. Sætt dæ på solsiden å ta dæ ein utepils:) Savne vår første utepils sammen vennen. Kos dæ i Trondheim:) Klem Karina.

Anonym sa...

Jeg tillater meg å være ganske
uenig når det gjelder vurderingen av uteplasser. Og shopping :) For all del ikke finn på å dra til City Syd! Virkelig. Trondheim Torg er forsåvidt ok, det er også Mercursenteret dersom det er kjøpesentre som frister mest.

Jeg bor like over elva fra Nidarosdomen, så om du klatrer opp i tårnet kan du vinke til meg.

En tur til Munkholmen er fint om sommeren - pakk en kurv og bli hele dagen eller kjøp middag der ute. Nydelig!

En annen ting du burde fått med deg er alle de kjekke ingeniørstudentene, men de er dessverre ikke her om sommeren (ikke så mange i alle fall). Ellers syns jeg du skal overlate de lekre mennene til oss single innfødte.

Anonym sa...

Jeg glemmer iallefall ikke den fine guida turen jeg og Arild var på i Trondheim. BÅTtur til og med! Flott å se Trondheim fra vannet. :) Arild husker den gikk fra noe som heter Ravnkloa, en havn. Arild går faktisk på nettet nå for å se om han finner noe om det. Hehe. :) Det VAR virkelig en fin tur altså! Vi tok jo båtsightseeing i både Key West og New York også, veldig fint å se byer fra vannet. Får sånn oversikt. :)

Her er link: http://www.trippsbatservice.no/sightseeing.htm Men jammen står det at turene er foreløpig utsatt. Jaja. Da vil jeg anbefale en tur til Munkholmen. Fint å ta bilder der. :)

Anonym sa...

En rusletur på Bakklandet hører med, synes jeg. Det tror jeg er mitt beste tips. Og dersom jeg da forstår saccarina rett så kan du gå forbi huset hennes også.

May Kristin sa...

Pils på Solsiden hører virkelig med. Jeg ville gått ut på Crash om dere vil danse, og Lille London om dere vil på pub. Ellers kan middag i Tyholdttårnet være gøy, da sitter dere 70 meter over bakken på et gulv som snurrer rundt. Så dere får sett hele byen. Om det er fint vær vil jeg bruke en formiddag på Marinen eller i Korsvika, evt Munkholmen :)

Er også helt enig med Lilja om at en rusletur på Bakklandet er obligatorisk.

Også har de verdens beste kaffe på Dromedar, jeg kan anbefale søt chilli på det sterkeste :)

Maria Amelie sa...

Tulla Fischer cafe på Mercur kjøpesenter og Bare Bær cafe på Solsiden har byens beste pizza bakt i stenovn.

Stas en butikk på vei til Solsiden har en fin samling av seconghand fancy kjoler.

veldig koselig å rusle i gatene på Bakklandet, og sideliggende gater på vei til Ila.

Og en piknik i Høyskoleparken bør du få med deg.

Og ikke minst, pakk en bikini og dra på Pirbadet!!svømming og to type badstu og vannsklier, og boblebad. Deilig:-)

Og dropp den fancy posh Ricks, og dra heller på Brukbar på lørdagskveld - mange kjekke gutter og bra musikk:-)
Kos deg!!

Erlend sa...

Ingen har nevnt Ringve Museum med samlingen av musikkinstrumenter. Ligger i naturskjønne (slik så fint heter) omgivelser på Lade.

Ellers går de hippe (slike som jeg) på Café Ni Muser ved Domkirken. Hvis det er bra vær, er det flott å sitte i bakhagen.

Hilde sa...

Jeg synes du skal møte meg, for jeg skal også til Trondheim da! Drar du fredag eller lørdag? Jeg tar et tidlig fly på lørdag...

Anonym sa...

Du skal holde deg unna city syd og trondheim torg (selv om sistnevnte muligens er uungåelig).
Du må rusle en tur på Bakklandet -på andre siden av den røde broen.

Du må ta en pils eller kaffe på solsiden, og en kake på eriksons.
Tyholttårnet er en ok plass for pizza og oversikt!

For meg som bor så langt unna er alltid kræmmerhuset i en "smal bakkate som jeg ikke vet hva heter" et must.

Dessuten vet jeg om en fin mann. Tror han er nyskilt.
Han heter Widar.

Anonym sa...

Jeg er helt enig i at du ikke må dra til City Syd, det er bare vanlige kjedebutikker og du finner uansett alle i sentrum også, så det er ikke verdt turen.

Gå på Mormors, det er verdens koseligste kafe med gamle møbler og heklede duker, veldig sjarmerende! (http://www.mormor.no)

Jeg liker å rundt i gatene på Bakklandet og Møllenberg, og opp på Festningen. Der får du utsikt over hele byen, og det er også et fint sted å ha piknik.

Anonym sa...

Sykkelheisen!

mirakel sa...

Slenger inn en samlet kommentar til alle, jeg (selv om jeg egentlig liker å svare hver enkelt).

Tusen takk for alle tips! Ser at dere er litt uenige om hva som er best, men jeg skal printe ut alt sammen.. så får jeg se hva vi gjør når vi er der. :) Er helt sikker på at vi kommer til å få det veldig fint, jeg skal prøve å få sett så mye som mulig!

Tusen takk, igjen!!!!!!

Anonym sa...

Eg anbefalar ein tur opp i tårnet på Nidarosdomen.. trappene opp er halve opplevelsen. :) fin utsikt og fin kirke!

Anonym sa...

Ååå, elsker Trondheim! Gleder meg til å se bilder å høre hvordan du hadde det! kose deg masse-MASSE! :o)

KleM

mirakel sa...

Orchid: Jeg vet ikke helt.. trapper er sjelden min greie. ;) Men jeg gleder meg uansett til å se Nidarosdomen!!

Angel: Jeg har planer om å ta bilder hele tiden, så det skal bli nok å se på! ;)

Anonym sa...

Ooo dere får dra ut på byen fredag da... Frakken, sånn at jeg kan sniktitte bort på dere og smile lurt.
Ellers så e det fint me utepils på torget som a Karina si... åsså kainn de jo besøke pirbadet og bade en dag oxo :)

mirakel sa...

Skal ikke se bort fra at vi ender opp på Frakken. Hørt det er litt harry, og det liker jeg. ;)

Men om du ser oss må du ikke bare smile lurt. Det er høflig å hilse på. :)