torsdag 3. juli 2008

Flytting

Siden jeg alltid er ute i god tid har jeg begynt å pakke ned leiligheten min. Joda, det er en måned til jeg skal flytte, men det er aldri dumt å begynne tidlig.

Å ha pappeskene fremme igjen får meg til å tenke på sist gang jeg flyttet. Det er akkurat to år og to måneder siden nå. Jeg sto i leiligheten jeg hadde delt med min store kjærlighet. Leiligheten hadde fargene vi hadde valgt, møblene vi hadde kjøpt sammen og fremtiden vår satt i veggene.

Rundt meg svinset hunden min, jeg trodde fortsatt at jeg skulle ha han da. Jeg pakket så fort, husker jeg. Som at jeg hadde dårlig tid. Og det hadde jeg jo. Det hadde vært slutt i flere måneder, jeg hadde brukt lang tid på å finne ny leilighet. Jeg kan ikke huske at jeg gråt, men det gjorde jeg nok. Såvidt jeg vet gråt jeg hele tiden de første månedene.

Ingen av oss likte tanken på at jeg skulle flytte. Han hadde dårlig samvittighet, og var nok ikke riktig sikker på valget sitt. Jeg ville bare ha ham, ingen andre. Men jeg hadde bestemt meg for å vente, jeg hadde en plan. Jeg skulle vente et år, så skulle han nok komme tilbake. Han trodde kanskje han trengte noe slik selv også, sa han. Han håpet dette bare var en pause, at det ikke ville vare evig.

Jeg brydde meg ikke om at han hadde ny kjæreste da, og det gjorde vel egentlig ikke han heller.

Men så fant jeg leilighet. Han var med når jeg fant den. Satt i bilen og ventet hele den timen det tok. Og han holdt meg når jeg gråt, også når han forsto at det var av glede. Og vi fikk det plutselig så fint sammen. Vi holdt hender, flørtet og tullet. Han hjalp meg å finne nye møbler, og kjøpte to lilla puter til soverommet mitt. Når vi var inne i leiligheten for første gang gnistret det mellom oss, jeg kjente det helt inn i magen.

Jeg husker at jeg lå på sengen min i den nye leiligheten. Han sto over meg, og vi klemte hardt. Det lå mye i luften, og det var tydelig at han måtte kjempe med seg selv. Jeg var litt lykkelig akkurat da. For da trodde jeg helt sikkert at han kom til å finne tilbake til meg.

Og uten at jeg visste det var det avskjeden vår. Et år kom og gikk, men han kom aldri tilbake. Jeg sluttet å vente.

Nå pakker jeg ned denne leiligheten. Stedet som har betydd så utrolig mye for meg. Singelleiligheten min, kaller jeg den. Her har jeg bodd i to år. To år uten kjæreste, to år med gjenvunnet selvstendighet. Og kanskje litt personlighet.

Jeg er ikke den jenta som flyttet inn lenger. Jeg går ikke med et hull i magen og venter på han som gjorde det slutt. Jeg har skrudd inn skruer selv, satt sammen et stuebord (med god hjelp av søster) og jeg har montert en lampe selv. Jeg har nytt mitt eget selskap, og jeg har sakte, men sikkert, glemt han.

Den nye leiligheten har nye muligheter. Nå skal jeg gå fra aleneboer til samboer igjen, om enn med en venninne. Vi skal være single sammen, og vi skal bo i byen. Og jeg skal fortsette selvstendigheten min, og jeg skal være meg selv.

Og selv om pappeskene gjør meg litt vemodig, er jeg glad jeg er kommet hit.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefint skrevet. Lykke til i den nye leiligheten!

mirakel sa...

Takk, Hans Olav. Kom rett visst fra hjertet, det innlegget her.

Si fra om du er i Fredrikstad etter august, så skal du få komme og se leiligheten. ;)

Amelie78 sa...

Fint skrevet! Man blir litt bedre kjent med deg gjennom slike innlegg... - enda så mye du byr på deg selv ellers. Du er bra :-)

Lykke til med flyttingen!

Gonatt fra Amélie som pusser opp :)

Anonym sa...

Jeg fikk gåsehud. Lykke til! :)

Anonym sa...

Kjempefint skrevet, mirakel :)

Anonym sa...

Fikk som de andre sug langt ned i magen. Å vente på noen som aldri kommer....Noen ganger VET man bare at dette var ikke slutten, andre ganger trenger man bare å komme seg litt ovenpå før man orker å innse at "it`s SO ower!"

Fy F så ondt når det står på, men som man vokser. Og lærer ting om seg selv! :o)

Jeg er sååå glad for å lese om hvordan du har det idag! Unner deg masse nye gode minner i ditt nye hjem! Du er veldig go`du! :o)

Kanskje det snart er tid for drømmeprinsen? Ungkarskvinnen nærmer seg jo slutten! :o)

Stooooor KoseMoseKleM :o)

Anonym sa...

Argh...Ower du liksom....over kanskje? *ler*

Sorgenfri sa...

Amelie: Takk. Innlegg som det her er superærlige, ja. Så dere ser nok det innerste på slike. :)

Fortsatt lykke til med oppussingen, da. Dere er flinke!

Klem

Emilie: Jeg tror gåsehud er bra.. :)

Orchid: Tusen, tusen takk!!

Angel: Jeg var hundre prosent sikker på at det ikke var slutten. Nå er jeg derimot så sikker på at det er slutt, det er en av de få tingene jeg VET. :) Og det er så deilig å ha kommet seg vekk fra den fornektelsen!

Og i dag kåres vinneren av date my friend. Hihi! Er faktisk spent jeg også, selv om jeg vet hvem som vinner. ;)

mirakel sa...

Det var altså jeg som skrev siste kommentaren. ;) Sorgenfri var her i går, og da har hun visst logget seg inn på blogger også. Hehe!

Anonym sa...

Jeg ble helt revet meg, jeg... Fint skrevet!

Lykke til med pakking og flytting! Det kan være en lang og slitsom prosess, men det virker som du går mot noe som blir bra. :)

Anonym sa...

Veldig flott skrevet.. sånn godt-vondt i grunn. Som alltid kjente jeg meg igjen... om håpet om at "han" skal komme tilbake, om dagene alene i den nye leiligheten, den lange tiden det tar å flytte ut, om årene som man bruker på å reise seg igjen, finne seg selv, bygge seg opp. Det har du virkelig klart godt Mirakel! Du kan være stolt over at du idag er et høyreist menneske, med mye innsikt om deg selv og andre. Ei jente som er klar for nye utfordinger og har mange gode ting i vente. Det bare vet jeg..

Lykke til i flyttingen.. den blir ikke så smertefull denne gangen ;)
Stor klem

mirakel sa...

Lothiane: Flytting er litt stressende for meg (du aner ikke hvor mange lister jeg har skrevet!), men jeg gleder meg allikevel. Jeg går definitivt mot noe bra. :)

Tornerose: Tusen takk for en utrolig hyggelig kommentar!!! Jeg føler jo jeg har vokst på bruddet selv, og ville nok ikke vært foruten erfaringen.. men vi får se om jeg ønsker at det skal skje igjen, da. ;)

Jeg skal gi oppdateringer om flyttingen etterhvert. To uker igjen nå...