onsdag 23. april 2008

Regler for vennskap

Er det èn ting jeg finner vanskeligere enn kjærlighetsforhold så er det venninneskap. Disse forholdene er full av små regler, ingen av dem nedskrevet. For en jente som er altfor glad i sitt eget selskap, lite initiativrik og ganske opptatt av seg selv, er det vanskelig å ikke tråkke på små venninnetær.

Her følger en liste (jeg er visst glad i lister om dagen) over ti venninneregler. Det finnes utallige flere, men de overlater jeg til andre å skrive ned.

1. Venninner skal ta kontakt med hverandre jevnlig. Dersom den ene tar mer kontakt enn den andre kan det føre til bitre bemerkninger, type "jeg lurte jo på om du levde.... du tar jo aldri kontakt så....".

2. Venninner skal snakke med hverandre om alt. Intet tema er for lite, intet for stort. Vi forteller hvor stor penis kjæresten har, hvilke type menstruasjon vi plages med og hva vi spiser til middag.

3. Venninner skal be hverandre på alle sammenkomster.

4. Venninner skal klage over utseendet, singelhet, jobb, familie, kjæreste, utdanning og økonomi sammen. Noen ganger er det riktig konkurrere om hvem som har det værst.

5. Venninner som får kjæreste er svikere.

6. Dersom en venninne liker en mann kan hun rope "fus" og hun vil for alltid ha rett på den mannen. Om det skulle vise seg at det oppstår romantikk mellom den utkårede og en annen venninne må dette forbli ubesvart kjærlighet.

7. Venninner skal gi hverandre bøttevis av komplimenter før fest. Skjulte hentydninger kan forekomme (den genseren var jammen slankende - som egentlig betyr at du er tykk).

8. Om det skulle oppstå krangling må den ende på do. Begge må gråte høylydt, og krangelen må ende med mascaraklemmer og fnising.

9. Venninner som ikke er til stede kan snakkes om. På godt og vondt.

10. Venninner med kjærlighetssorg har rett til å ringe når som helst på døgnet.

(og jeg puster lettet ut over at jeg ikke er fjorten år lengre)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje det er på grunn av disse reglene at jeg ikke har så mange venninner? De få jeg har er, ukompliserte (i måten å omgås på), avslappede og nære. -Det anbefales.

Anonym sa...

Hoi, dette så slitsomt ut. Hehe. Godt vi to har et ganske avslappa venninneskap. :)

Anonym sa...

jeg likte IKKE nr 5!

LT=)

Støvkorn sa...

Øh... da har nok jeg tråkket på noen venninnetær!!

Sorry ;p

Og har noen tråkket på dine i det siste?

(æsj, hadde samme bloggide ;))

Anonym sa...

Kompliserte greier, ja... puh! Det har heldigvis ikke vært så mye av dette, men jeg må jo si jeg kjenner igjen ting. :)

Anonym sa...

Gode regler ;-)
Ville bare fortelle at jeg har startet en engelsk blogg (siden jeg nu befinner meg i England, saa var det passende), saa hvis du vil ha rett-fra-leveren skriving, ta gjerne en titt: www.femx.wordpress.com

Tilbakemelding mottas med takk!

Anonym sa...

Nei, det er ikke bare å si "fus".

Jeg var i et selskap og kom i snakk med en hyggelig mann. Vi pratet og danset. Så gikk jeg for å hente noe å drikke, og da jeg kom tilbake stod en venninne ivrig opptatt i samtale med ham. Like etter danset de. Etter en stund kom han igjen bort til meg og spurte om vi skulle danse. Jeg takket ja, men vi ble enige om å vente til en mer passende melodi. Så kommer venninnen min bort igjen og begynner å prate med oss. Plutselig setter hun opp et innyndende ansikt og spør Mannen: "Kan ikke du danse med meg?". Hvorpå han svarer at han allerede har bydd meg opp til dans. Så danser han og jeg og prater litt mer. Like etter kommer venninnen min bort til meg og sier: "Jeg liker Mr Mann, gjør du?" Jeg svarte at jeg synes han er sympatisk.

Det hører med til historien at jeg er ikke i modus til å finne meg en mann, og var således ikke på hugget etter denne mannen. Mens hun er på desperat jakt etter en mann og stifte familie med. Og han var definitivt et godt "emne".

Jeg har ikke konfrontert venninnen min med hennes oppførsel, men jeg registrerte hva som skjedde..

Hun tok senere kontakt med mannen, men fikk avslag.

Hun var raskest med å si "fus", hvilket hun alltid vil være. Men gir dette henne rettigheter bare fordi hun sier "fus". Etter mitt skjønn, nei. Det må ha oppstått en gjensidighet fra Mannen før noen kan hevde sin rett.

Anonym sa...

Siden dette gjaldt venninner, hoppet jeg bare over innlegget..

Men, jeg må få sagt, at nr.5 jo er kjipt for oss "andre". Hallo, hvordan skal det da gå?? Ja, ikke det at jeg leste innlegget, altså. Nei,nei, for all del.. Hallo..

Anonym sa...

Enig, det er ikke bare bare å være jente og skal passe inn i disse kodene... Så mange ganger har jeg ville vært gutt!!! Er forresten skikkelig glad i lister;)

1: Litt enig i.. MEN: har def opplevd å være den som må ta initiativ hele tiden fordi jeg er syk, har mer tid, de andre har tusen ting og "glemmer" å ta kontakt. Har tenkt som så at jeg har to valg; bli sur fordi de ikke har kontakt, eller bare ta kontakt uten å tenke no større over det. Det viktigste er jo at vi får vært litt sammen. Jeg synes vi jenter skulle være litt flinkere på å innse at vi alle er på ulik plass her i livet, og ikke alltid har samme tid eller ork for vennetreff. Jeg tror at de som aksepterer det, har et mye mer varig og stødig forhold. Sånne venninner som man vet alltid er der, selv om man ikke snakkes hele tiden.

2: Synes jeg er digg! Hvorfor skal no være tabu liksom :p akkurat penisstørrelse er kanskje litt på kanten men.. hehe
4: Uff, er litt imot den trenden der jeg. Lov å klage og frustrere, men måte på liksom. Er jo ikke en idrettsgren heller ;)

5:Hmm, føles nok sånn for noen, men thats life. Hvis det er en ekte god venninne så er hun bare glad i stdet på mine vegne :)

6:Denne er litt komplisert ja.. Venninner som omsvermer samme menn er uansett meget komplisert. Gjør gjerne noe med forholdet venninnene i mellom, iallfal om skuffelsen er for stor for den andre.

7: Hjelp, jeg synes jenter er så falske om de gir komplimenter de ikke mener?!! hva er det for no liksom.. Skikkelig ondsinna. Nei, komplimenter bør være ekte, om man er ekte venninner..syns nå jeg;)

9: uff, er så naiv at jeg håper det ikek stemmer..!!

10: Det SKAL liksom være slik, men da jeg var i et samlivbrudd backet heller mange unna. Eller at de er kjempe støttende først, men når ikke sorgen er over på en uke eller to, så blir de litt oppgitte.. Men ære være de vennene som står ved deg i tykt og tynt!

Anonym sa...

Jeg skjønner at jeg er et dårlig venninneemne etter noen av disse reglene. ;-)

mirakel sa...

Røverdatter: Det er slike venner man skal ha, ja!

Mette-søster: Ja, det er veldig godt! Trenger ikke å streve så mye vi to.. hehe!

LT: Den regelen gjelder bare en kortkort periode, da. ;)

Confiteor: Skriv din egen liste du også! Du hadde jo sikkert ikke like regler? Og venninnetær tråkkes på hele tiden, tror jeg. Vi er jo umulige. :p

Lothiane: Det er nok ikke tatt heeelt ut av det blå, nei.. og velkommen tilbake til Norge!

Nirkatu: Skal kikke innom bloggen senere.. helt sikkert super!

Du som ikke sier fus: Vel, en mann og to damer blir fort trøbbel. Jeg tar ikke så altfor mye hensyn til andre, mener det er litt barneskole.. jeg ville nok ikke ha lagt meg etter en som jeg visste betydde veldig mye for venninnen min, men på fest er jeg nok litt mer selvopptatt. Øyner jeg sjanse til kjærlighet/flørt så tar jeg det. :) Enhver er sin egen lykkes smed, som man sier.

Mandige Ulme: Nr. 5 er vel kjipt for alle parter. ;) Heldigvis varer den ikke så lenge!

Tornerose: Når jeg leste alt du hadde skrevet så merket jeg at du egentlig har akkurat samme tanker som meg. Det betyr at jeg liker deg himla godt, egentlig. :)

Lin: Vi er alle dårlige venninner, i mer eller mindre grad. ;) Men det er jo de større tingene som teller, da.. ikke sånne små filleting som dette!

Maren sa...

11. Om på fest med venninnes venner, sjekk om venninnes venn har kjæreste før du legger din elsk på ham, slik at din venninne ikke blir hatet av alle for å frakte en parsplitter inn i gjengen.

Takk.

mirakel sa...

Maren: Eller la mannen ta ansvar for å si nei. ;)

Maren sa...

Søtten år gammel gutt?
Si nei?

Jeg klarer ordene, men ikke betydningen.
Høres ut som en slags science fiction-setning.