mandag 14. april 2008

Glede

Etter en helg i Oslo hadde jeg tenkt å skrive en liste over ting som skremmer meg. Jeg hadde tenkt å nevne trikkesjåfører, fulle ungdommer, store gjenger og folk som ikke svarer når du sier "hei". Men i forrige innlegg var jeg en smule negativ, og den godeste Balanse ønsket seg et innlegg over ting jeg gleder meg over.

Vel. Hun har et poeng. Man skal jo tenke positivt. Og selv om slike lister er litt kjedeligere å lese enn irritasjonslister (det syns ihvertfall jeg) så kan dere i det minste få vite litt om helgen min ved å lese dem.

Her er en liste over ti ting som har gledet meg de siste fire dagene:
1. Gode venner, lønning og masse manne-oppmerksomhet. Det er en helt ok fredag for meg.

2. At jeg tok trikken alene for første gang.

3. At jeg kom meg av trikken der jeg skulle.

4. At jeg ikke ble frastjålet noe på trikken.

5. Ute-cafè med snill klient, venninne fra ungdomsskolen og venninne fra høgskolen. Alle på tre forskjellige dager, en av dagene med solbriller. Ellers min gode venninne fra folkehøgskolen som var med på stand-up på lørdag.

6. At jeg klarte å si fra til huseierne at jeg skal flytte, og at de ble akkurat passe lei seg.

7. At en klient mente jeg var fint sminket og pen.

8. Noe jeg ikke kan si pga. taushetsplikt.

9. At morfar har klart operasjon for brukket lårhals.

10. Når lillebror skrev følgende sms til meg: "natta <3" (hjerte!!!!!)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes også irritasjonslister er mer interessant enn gladlister, men gladlister blir man jo glad av å skrive selv da. :) Det blir i alle fall jeg.

mirakel sa...

Hei, aina. :) Det er rart hvordan man syns at det negative er mer interessant enn det positive. Det burde egentlig ikke være slik. Men men.. det kjentes greit å skrive en sånn liste, ihvertfall. Nå ser jeg bare enda bedre at jeg har sommer i hjertet mitt om dagen. :)

Tonita sa...

Når så mange punkter gjalt trikken aner det meg at du er litt redd den, og ganske fornøyd med så mye mestring på en helg.

Klinet som kommenterer sminken, - se det du. Det hadde gledet meg også - men kommer aldri, garantert aldri til å skje.

Anonym sa...

Så deilig å endelig finne en liste over noe som gjør noen glad. Det burde absolutt være flere slike, for alt jeg oppnår ved å lese andres irritasjonslister er at jeg visualiserer meg hvert punkt og kjenner irritasjon bygge seg opp i meg, også.

Takk for gladlisten. (:

Anonym sa...

Åh! Koselig liste.. :-)8, 9 og 10 var vinnerne. Og ellers høres helga utrolig koselig ut. Så da håper jeg du får ei like fin uke. :-)

Gretten sa...

Jeg er jo litt spent på dette med trikken. Har du en opplevd noe veldig skummelt på trikken tidligere?

Anonym sa...

Skal du flytte? Noe jeg har gått glipp av?

Høres ikke ut dumt ut det der altså! Etter at jeg tenkte over hvor lite det koster meg å gi et kompliment og hvor mye det kan bety for mottakeren, har jeg øst ut med dem! Ja til flere kompliment i hverdagen! :D

Anonym sa...

Nå ble jeg nesten litt redd for trikken selv. Men jeg har jo overlevd hittil;)
(Og det gjorde du også!)

Anonym sa...

Dette var god lesing. Noe å bli glad av! :)

(Men nå må du gjerne ta irritasjonslista også, det er alltid litt ekstra gøy!)

mirakel sa...

Tonita: Jeg er vel redd for det meste som er litt ukjent. Og trikk er svært nytt for meg. Jeg kan huske mamma sa vi skulle passe oss for den de gangene vi var på tur i storbyen. Hun sa at de bare kjører på, uten å tenke på om de tar med et par små jenter i samme slengen. ;) Effektiv skremselspropaganda, egentlig.

Klienten er til og med mann. Og en eldre fyr. Jeg er imponert!

Trine: Jeg liker å kjenne på irritasjon, særlig hvis det er små treffende punkter. Men det er ikke så morsomt om jeg kjenner meg igjen i punktene, da. ;)

Uansett. Takk for kommentaren!

Ulme: Ja, jeg hadde en herlig helg. Og jeg tror det blir slik fremover. Det er jo vår nå!

Gretten: Som jeg nevner over her var mamma ganske flink til å skremme meg når jeg var liten. Hun lærte meg også å holde godt på vesken og å aldri ta i mot godteri av fremmede menn. ;) Ellers hadde vi en kjip trikkesjåfør i helgen. Han var meget frekk, sur og ekkel. Også ville han ikke la oss gå av der vi skulle. Fæle mannen.

Sullemitt: Ja, jeg skal flytte! Har skrevet det i et innlegg her tidligere. :) Flytter 1 august, midt i Fredrikstad sentrum. Kan ikke bli bedre!

Komplimenter er gull verdt. Jeg prøver også å være flink til det. :)

Frøken Skavlan: *ler* Jeg var ganske overrasket over at jeg overlevde OG at jeg ikke endte opp på en ukjent endestasjon i Oslo. Om det finnes endestasjoner der, da..

Lothiane: Ta en kikk litt lenger ned, så finner du irritasjonslisten. Jeg syns også det er litt gøyere, men det er jammen deilig å la seg omfavne av lys og optimisme også. :)

Anonym sa...

Vel, her om dagen så jeg et par hardbarka oslo-jenter som gikk på trikken i feil retning og ikke oppdaga det før etter ti minutter;)
Du klarte deg dermed bedre enn lokalbefolkningen;D

mirakel sa...

Frøken Skavlan: Jeg kjenner at det godter meg litt. Men jeg kan ikke skryte på meg at jeg fant frem til riktig trikk selv. Jeg hadde en god venninne som hjalp meg på. Bragden min var egentlig at jeg klarte å komme meg AV. ;)