torsdag 21. februar 2008

Mannen som elsket Yngve

Jeg har vært på kino i kveld. Gode venner og en vakker film. "Mannen som elsket Yngve" er faktisk ikke oppskrytt. Løp og se.

Det som derimot er oppskrytt er hvor liberale vi nordmenn er blitt. For neimen er det ikke mange som takler å se to gutter forelske seg i hverandre. Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg hørte "nei, æsj!" eller "herreguuuud!!!". Folk sank ned i setene og var tydelig flaue over all denne mannekjærligheten.

Med en gang det var en ørliten romantisk undertone hørte jeg jentene fnise. Mennene prøvde fortvilet å understreke hvor ikke-homo de var ved å banne. Det virket som at dette var en film helt på kanten av hva man burde få vise på kino. Og med "romantisk undertone" mener jeg faktisk scenen hvor Yngve drakk av drikkefontenen. Eller da han spilte tennis. Det var ikke så veldig på kanten i det hele tatt, sånn egentlig.

Men så langt har vi altså kommet. Folk går på en film som åpenbart handler om at en gutt elsker en annen gutt, også viser det seg at de ikke egentlig er klare for å faktisk se det.

Og det vil de at hele kinosalen skal få vite. For det kunne jo være at noen trodde de likte å se det.

Vel. Mitt øye var ikke helt tørt. Jeg syntes forelskelsen var vakker, og ventet hele tiden på at Yngve og Jarle skulle innrømme sin kjærlighet til hverandre. De hadde det beste kysset jeg har sett på lenge, og jeg likte synet av Yngve sin hånd i Jarle sitt hår.

Så da er jeg vel antagelig homo.

8 kommentarer:

Meg sa...

Homo eller ikke, hjerte og fornuft har du :) Og jeg gleder meg til filmen!

Anonym sa...

Haha, eg må le Monica!! Eg va å såg filmen i går, men alle fjortissane så satt rundt oss å kommenterte kvar minste litle handling ødela heile filmen!D blei ein del "ææææææsj", "øøøøøøø" osv.. Eg holdt på å KLIKKA! Va rett før eg reiste meg og skreik: "HOLD KJEFT!". Men eg nøyde meg med å snu meg mot de og hysja på de to gonger! Kaffor går de på ein film som hette "Mannen osm elsket Yngve" hvis de ikkje tackle sånne, forholdsvis, uskyldige "homo-scener". Blir heilt oppgitt eg! Jarle va søde då! D e den fysste gutten med oransje hår eg någen gong har syns va pen! :-)

Tonita sa...

Var det mest fjortisser rundt om da du så filmen Mirakel?
Siden du og Kari opplevde det sammen, - tenkte jeg at de ikke var modne nok til å se filmen, - fordi de er fjortisser.
Gleder meg til å se filmen, - og håper at om jeg venter litt så har fjortissene æsjet fra seg.
Fin filmomtale!

Hilde sa...

Skikkelige menn skal i deres øyne ikke være redd for noe - men bare synet av en mann som liker andre menn er tydeligvis godkjent grunn til å bli skikkelig beskymra - for tenk om!!!

Jeg forundrer meg litt over selvtilliten deres noen ganger - hva får dem tro at enhver homse vil prøve seg på dem?

Anonym sa...

Helt enig med deg - det er en nydelig film! Dessverre ble min filmopplevelse også delvis skjemmet av ubrukelige medkinogjengere som ikke klarer å være ute på livet på egenhånd. Helt utrolig! Å se folk nakne på film er tydeligvis utrolig problematisk, ikke bare for de under 15. Jeg stusser også, som deg, over at vi ikke har kommet lenger enn at et uskyldig guttekyss vekker slike voldsomme reaksjoner. For min del var det ikke først og fremst det filmen handlet om, uansett.

mirakel sa...

Maria Mytterist: Ah, takk. :) Du kan virkelig glede deg til filmen, ja! Jeg er fortsatt like forelsket i den..

Kari: Jeg visste det var slik andre steder også! Det er egentlig ganske fortvilende at vi ikke har kommet lenger, altså. Og det røde håret minnet meg om min fhs-kjærlighet. ;)

Tonita: Det var vel fjortisser og litt eldre i skjønn harmoni, tenker jeg. Håper du likte filmen, da!

Hilde: Sant, sant. Hvorfor tror de at alle homoer vil ha akkurat dem? Hmm.. må være kjekt å ha så stor selvtillitt, egentlig!

Frøken d: Jeg tror dette er en film man med fordel kan se på dvd, faktisk. I sin egen fordomsfrie stue. Men det er forsåvidt greit å se hvor langt vi har kommet også. Så vet vi at det forstatt må jobbes en del med holdninger i dette landet.

Anonym sa...

Høres ut som dette er en film jeg skal vente med å se til den kommer på dvd. :)

Reaksjonene forteller at det jaggu var på tide med en sånn film. Det er visst mange som trenger en liten utfordring på fordommene sine...

mirakel sa...

Der har du et godt poeng. Vi burde kanskje ha flere slike filmer.

Du kan ihvertfall glede deg til å se filmen! Så lenge du tåler litt homofil kjærlighet, så kommer du til å storkose deg! ;)