mandag 27. august 2007

En bitteliten edderkopphistorie

Jeg har akkurat sovet noen timer, og røyken kaller. Mye.

Akkurat når jeg skal til å sette min dyrebare fot utenfor døren ser jeg noe stort og svart. Det står noe på veggen over røykestedet mitt, og jeg har allerede en anelse av hva det kan være. Forsiktig (omtrent som en detektiv) lister jeg meg bort. Jeg rekker akkurat å se de forferdelige bena før jeg løper inn igjen. En diger edderkopp har invadert røykeplassen min.

Rådvill kikker jeg meg rundt. Hva kan jeg bruke? Jeg ser på støvsugeren. Uaktuell. I den kan de legge egg, og de kan i tillegg krype ut igjen. Jeg nekter å være redd for å støvsuge fremover. Jeg trenger ikke enda en unnskyldning for å ha det møkkete. Moppen pleier å være en god løsning. Den har langt skaft, og jeg tør å bruke den. Dessverre er jeg redd den ikke er kraftig nok. Dette er jo en av monsteredderkoppene. Den største. Med gru tenker jeg på sprayen som huseierne mine har kjøpt inn. Den er egentlig til fluer, men den dreper større kryp også. Det er bare at det går så sakte, så sakte. Jeg orker ikke tanken på å se at de begynner å løpe mot meg.

Mitt eneste alternativ er huseieren. Han er ikke hjemme for øyeblikket, men det skader vel ikke å høre om han kommer hjem snart? Jeg skriver skjelvende en melding: "Heisann, huseier! :) Bare lurer på om dere skal være borte i hele kveld? Er en kjempe diger edderkopp ute, skjønner du. Tør foreløpig ikke å gå ut, men må jo tørre hvis dere skal være borte i natt. Klem, *****" Jeg legger an en tøff tone, redd for å skjemme meg ut.

Like etterpå ringer telefonen. Det er min elskede huseier. Han kan fortelle at han skal være borte i flere dager, da han er på hytta en times tid unna. Jeg stotrer frem at det går fint, men han merker skjelvingen min. Forsiktig spør han om han skal komme og ta edderkoppen for meg allikevel. Jeg nekter. Så spør han om han skal høre med sin mor (på sikkert 80 år) om hun kan komme. Jeg nekter fortsatt. Han forsøker å få meg til å spraye på edderkoppen mens jeg snakker med han, slik at jeg kan få noe moralsk støtte. Jeg kommer til døren, men etter det nekter bena å flytte seg. Jeg klarer rett og slett ikke. Til slutt blir vi enige om at jeg skal løpe forbi den, ta en røyk, også løpe inn igjen. Han forsikrer meg om at de ikke hopper eller angriper.

Jeg tar rennefart, løper og står kløende og tar en tvangsrøyk. Jeg forbanner den dagen jeg flyttet til Østfold, jeg forbanner den dagen jeg først møtte disse krypene, og jeg forbanner den dagen jeg begynte å røyke. Når jeg skal inn igjen må jeg telle til tre flere ganger, men til slutt klarer jeg å løpe forbi.

Etter å ha kommet inn skriver jeg en hyggelig melding til huseieren. Sier takk for hjelp, og at jeg håper jeg ikke har vært til bryderi. Får til svar at de syns det er hyggelig å hjelpe, at jeg bare må si fra hvis jeg trenger mer støtte, og at kameraten vår helt sikkert blir borte i løpet av natten.

Jeg legger meg for å sove, og har en urolig natt.. full av ekle tanker og kløe på leggen.

Neste morgen er den borte.

----

Og poenget med å skrive denne historien?

1. Jeg burde slutte å røyke.
2. Jeg har verdens beste huseiere.
3. Jeg burde seriøst gjøre noe med denne fobien snart.
4. Jeg burde finne ut hvor edderkoppen ble av, for akkurat nå er jeg livredd for å røyke i mørket. Jeg er sikker på at den kommer til å sette seg på ryggen min en eller annen dag.
5. Jeg liker å skrive om ting som engasjerer meg. Edderkopper er virkelig en ting som engasjerer. Gi meg et parti som lover å utrydde krypene, og de får min stemme.
6. Jeg liker å skrive.

20 kommentarer:

2barnsMamman sa...

Skift ut røyken med snus :) Eneste "aber" er at man sjelden har draget på mannfolka med snusleppe... Hilsen ei som har tatt opp den dårlige uvanen p.g.a stress på jobben (jaaa, dårlig unnskyldning, jeg vet)!

Men fra spøk til alvor, hvis du bytter ut edderkoppen med veps, så vet jeg akkurat hvordan du har det. Min eks' bestemor på 70 år måtte inn på soverommet mitt kl 2 på natta for å fjerne vepsen som hadde kommet inn... Hun var heldigvis våken, så jeg slapp å vekke henne, men veldig flaut likevel.

Hjerterdame sa...

*fniser*
Haha, artig om mora hans måtte kommet da??? :D Hehehehe! Ågud, så artig.. :D

Likte forresten det du sa om at du forbanna at du begynte å røyke (!) og at du hadde flytta til Østfold. Kansje måten å få deg hjemover på er å plante digre edderkopper rundt huset ditt? ;) neeeeida.

mirakel sa...

2barnogkjøkken: Snusleppe er kanskje ikke verdens beste sjekketriks, men det er ikke alltid stanken av røyk heller. :p

Veps er fryktelig skummelt, ja. De stikker jo faktisk også! Men jeg liker nok de bedre enn edderkopper.. de kryper liksom ikke så fælt.

Og jeg ler litt av at du fikk en 70-åring til å komme og redde deg. Og lurer litt på hvorfor hun var våken så sent. Mine besteforeldre legger seg tidlig. ;)

Hjerterdame: Håhå-du! Du kommer aldri til å tørre å plante noen her, og om du hadde gjort det ville jeg definitivt tatt hevn. ;) Men forsåvidt en god idè. Hehe!

2barnsMamman sa...

Det var sommer og midnattsol i Nord-Norge, hun var gjerne oppe til kl 04 og stod likevel opp kl 9 neste morgen. Lurer fortsatt på hvilke vitaminer hun gikk på :)

Sorgenfri sa...

Jeg tror jeg hadde hatt moro av å se en 80 år gammel dame rykke ut til edderkoppmassakre i sene kveldstimer.

Og ja, du har desidert verdens beste og mest omsorgsfulle huseiere!

Anonym sa...

Eg har bare ein ting å sei Monica:

STUMP RØYKEN ! ! ! :-)

mirakel sa...

2barnogkjøkken: NOE må hun jo ha tatt. Det er ikke normalt å være våken så mye. Selv er jeg superstresset fordi jeg ikke har lagt meg enda nå. ;)

Sorgenfri: Ja, stakkars. Hun er jo sprek, men allikevel. Det er i grunn jeg også, liksom. Men men. Jeg er ihvertfall glad jeg har sånne huseiere!

Kari: Joda, joda.. *mumle noe om at jeg egentlig ikke har lyst allikevel*

Minneapolise sa...

"Så spør han om han skal høre med sin mor (på sikkert 80 år) om hun kan komme."

Nå lo jeg så høyt at kjæresten kom løpende fra kontoret for å se hva som var så morsomt.

Jeg har også sånn irrasjonell fobi for vepser og humler... :(

Anonym sa...

Så fint det var blitt her inne med ny llayout! Kjempefint bilde av deg oppå der også..! :)

mirakel sa...

Minneapolise: Hehe! Morsomt. :) Jeg syns egentlig ikke fobi for veps er irrasjonell. De stikker jo, så man har faktisk noe å være redd for. Humler er egentlig bare en litt mislykka variant av veps, syns jeg. Og de er det litt synd på. :p

Hjerterdame: Takk takk! Styra fælt i går, men nå er jeg fornøyd. Gjorde seg med en liten forandring. :)

Støvkorn sa...

Hihi, vi snakket jo om at du måtte skrive om dette :)

Nice design!

mirakel sa...

Jeg vet, C-snuppa mi. ;) Drev og tenkte på huseierne mine tidligere i dag også. De fortjener nesten en helt egen bloggpost, som en hyllest.

Designet er egentlig en ferdiglaget mal. Enkelt og lekkert, syns jeg. Inspirert av at du skiftet design, selvsagt. :)

Gretten sa...

He he! Rasende festlig! Men når, hvordan og hvorfor oppstod denne fobien? Antar det er en kvinne i nær familie, med tilsvarende fobi, som skremte livsskiten ut av deg som barn med massiv hyling og skriking pga en nusselig liten kar med 8 ben.

Mvh Gretten som har plantet edderkopper for å skremme

bigdaddy sa...

Edderkoppfobi er en skikkelig pussig greie.

Det er jo helt klart at det er en realitet. Samtidig så er den jo så ulogisk for oss som bor her nord.

Jeg undres.

Frøken Fryd sa...

Bra innlegg!

For øvrig var det blitt veldig fint her.

Hilde sa...

Jeg trodde bunnen var nådd da jeg på folkehøyskolen var overbevist om av naboens tarantella hadde sneket seg inn på rommet vårt, og egentlig ble ganske lettet da jeg merket atdet var en mus som hadde lurt seg inn på rommet.
Men jeg tror faktisk du har det verre....

Anonym sa...

Jeg har det akkurat på samme måte når det gjelder edderkopper. Fikk frysninger på ryggen da jeg leste innlegget ditt!!

Men du har jo noen fantastiske huseiere!! De fortjener virkelig en egen post ;)

mirakel sa...

Mr. Gretten: Jeg har alltid vært skeptisk til edderkopper, men fobien kom for fullt for et par år siden. Flyttet da til Østfold, og det er tydelig at de har helt syke edderkopper her. Store og fryktelige. Når jeg i tillegg ble nødt til å konfrontere dem selv (singel), så ble det bare så mye verre. :p Er ikke sikker på om noen har hylt av dem når jeg var liten, men antagelig. Det stemmer ihvertfall med de fleste psykologiske teorier. ;)

Og hvis du planter edderkopper her (noe du heldigvis ikke kan gjøre).. så.. vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort. Sannsynligvis dødd.

Big Daddy (eller Postmann Pat!): Hei hei! Vel. Etter å ha sett størrelsen på disse syns jeg ikke det er så ulogisk. Og det sies jo at det er urinstinktet i oss som sier at de betyr fare. Fordi det tidligere var slik. Hm. Jeg vet ikke. Men jeg vet at den frykten jeg kjenner er sykt intens, ekte og ganske logisk. ;)

Frøken Fryd: Jo, takk for det. Designet er veldig enkelt (er bare en ferdiglaget mal), men jeg likte det godt. Forandring fryder. Høhø.

Hilde: Jeg er glad jeg ikke hadde denne fobien så godt utviklet når vi gikk på folkehøgskolen. Da hadde jeg nok ikke orket å bo der. Men jeg ser hva du mener. En mus er hundre ganger bedre enn de krypene..!

Miss Piggy: Det er faktisk en trøst at det finnes flere som meg der ute. Da virker man ikke så sær. ;) Men jeg unner egentlig ikke noen denne frykten. Hehe! Huseierne mine fortjener egen post, og definitivt en liten gave til jul. :)

Lothiane sa...

He he, bra du skriver! Jeg synes det er moro å lese om. Dessuten forstår jeg deg veldig. Har skrekk for edderkopper, men heldigvis sjelden jeg ser noen. (Jeg bor høyt) Dessverre hindrer det ikke andre kryp- og flydyr. Veps, noen ekle grønne flyvebiller og saksedyr har vært på besøk her i sommer. Glad det snart er høst/vinter. (Vel, ikke egentlig, men akkurat når det gjelder insekter så er det bra med litt fri.)

:)

mirakel sa...

Ah, jeg tenker akkurat det samme som deg! Nå begynner det å bli kaldt, og jeg koser meg med tanken på alle dyrene som dør. Jeg som egentlig er en snill og omsorgsfull jente. ;)

Vel vel. Godt å høre jeg ikke overdramatiserer, ihvertfall. Hehe!

Klem