onsdag 29. august 2007

Edderkopp igjen

Jeg skriver visst bare om edderkopper om dagen.

Den siste tiden har jeg fundert litt på hvordan jeg kan bli kvitt min plagsomme fobi. Innerst inne vet jeg at jeg må foreta meg noe, og jeg vet at det bare er jeg som kan fikse det.

For å være helt ærlig ønsker jeg meg (pinlig nok) et mannfolk som kan fikse det for meg. Men. Siden jeg skal være singel og uavhengig en stund til har jeg funnet en annen løsning.

Jeg begynner i det små.


I dag klarte jeg å ta et bilde av en edderkopp. Enkelte vil kanskje hevde at dette bare er en edderkoppbaby, og at jeg dermed ikke eksponerer meg for særlig fare. Vel. Jeg kan berolige disse med at jeg faktisk kjente kløe på leggen og i håret, og at jeg allerede storgleder meg til å slette bildet fra mobilen. Jeg fjernet faktisk akkurat et smykke, fordi det kilte sånn på halsen. Akkurat sånn som jeg tror edderkopper kiler. Fobien er altså i høyeste grad aktiv.

Og dermed er jeg ganske stolt over meg selv.


*gir meg selv stående applaus*

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du burde ta opp sånn klappelyd fra TV, for du fortjener virkelig applaus!

*klapper lenge og intenst*

Minneapolise sa...

Det er muligens enklere å bli kvitt edderkoppene enn fobien (med mindre du også er redd for maur).

Jeg hadde en edderkopp boende på rommet mitt en stund i Ålesund. Den var plutselig i taket mitt en gang, og siden jeg ikke akkurat når opp til taket, så tenkte jeg at jeg kunne vente til den kom ned før jeg drepte den. Tror den leste tankene mine, for den kom aldri ned, og ble etterhvert boende i taket mitt. Det var egentlig litt koslig å ha noen der, så jeg gav han et navn og lot han bli.

En måneds tid senere fikk vi en kraftig maur-innvasjon, og vips var edderkoppen min borte.

Så maur kan være løsningen. De er kanskje små, men de holder sammen, som en mafia!

Gretten sa...

Jøss den var diger. Den spiser vel alle kattene i nabolaget skulle jeg tro......

Forresten så vil du aldri kjenne edderkoppen kile deg, den bare er der før du aner noe som helst.

mirakel sa...

anonym: Jeg så på noe valggreier på tv i går, og da latet jeg som at det var jeg som fikk applausen. ;)

minneapolise: Det må jeg si.. trodde ikke maur hadde en sjanse mot edderkopper! Men kanskje det er løsningen, ja. :p

Gretten: Nå var du bare slem.

Lothiane sa...

Uff, føler med deg altså. Har edderkoppfobi selv og kjenner til det med kløen og kriblingen. Det er bare ekkelt.

Så - vær stolt du, for du vet hva dette kostet deg. Tenk, om et år ser vi kanskje bilder i bloggen av at du klapper edderkopper..? :)

Anonym sa...

Haha! Åååå, nå VAR du flink også da..! Jeg mener det, selv om jeg ikke er helt sikker på om det virkelig er en eddekopp på bildet, eller bare et støvkorn. ;) men jeg stoler på deg, og da må jeg jo si at du har tatt et stort skritt! Flinke, flinke mirakel!! :D

Jeg har dessuten aldri opplevd at edderkopper kommer på meg. Så ikke bry deg om Gretten, han har ikke peiling. Edderkoppene skal visst være like redde som vi er.

Meg sa...

Jeg skal ikke foreslå at du leier Charlottes Tryllevev på dvd, selv om den hjalp kraftig på min datters fobi. Men hun er 10 år da...;)

Seriøst, det er hjelp å få. Hvis du orker, lån et par bøker om edderkopper på biblioteket. Øv deg litt på å se på bildene, det gjør ikke noe om du bruker lang tid. Klarer du det, kan vi ta neste steg:)

Gretten sa...

Sorry! Tilgi meg :-)

Det bare blir slik noen ganger. Det er bare gutten sperret inne i en mannskropp som presser seg opp til overflaten noen ganger.

Mvh Gretten som håper på bedre vær.

mirakel sa...

Lothiane: Det er forferdelig ekkelt. Jeg har egentlig klødd konstant på halsen siden Gretten skrev at de plutselig bare sitter der. :p

Og den dagen jeg klapper edderkopper har jeg sluttet å være redd for å dø. Rett og slett.

Hjerterdame: Jepp, stort skritt. ;) Jeg har lenge hatt lyst til å ta et bilde av den megastore, men merker det er en laaang vei å gå. Hehe! Tror neppe jeg kommer meg helt dit, faktisk.

Noen ganger pleier jeg å lage småhistorier om edderkoppene og deres familie. Jeg tror de er like redde som oss, og at de har en fobi for sprayflasker og støvsugere.

Maria Mytterist: Jeg har faktisk vurdert å se den filmen! Har sett coveret, og det ER jo en edderkopp der. Hm. Kanskje jeg skulle prøvd det en gang. Litt barnslig, men dog.. alt som kan hjelpe bør prøves.

Gretten: Du er tilgitt under tvil. Når du skylder på gutter sperret inne i mannskropper så klarer jeg vel ikke å være sur så lenge. Jeg vet hvordan det er å ha en jente inne i en kvinnekropp (les myggnettingen min over senga). :) Såh. Da ble det vel fint vær til slutt.