mandag 30. juli 2007

Frihet, kjærlighet og trygghet

Jeg har følt meg litt ubetydelig i det siste.

Jeg har følt meg uten mål, og uten mening. Ingen svar på de store spørsmålene i livet, og ingenting å jobbe frem mot.

Det har vært en snikende følelse. Den begynte å gro for et år siden, når jeg endelig var ferdig utdannet. Planen var å ha noen år med ro nå. Jeg ville leve livet, tjene penger og lære meg yrket mitt. Jeg ønsket egentlig et liv uten spesiellt mange utfordringer. Bare rolige dager som jeg kunne nyte. Men så opplevde jeg at det ikke er lett å ha et liv uten mål og drømmer. Følelsen ble sterkere før ferien. Jeg merket at livet går fort. Det første året i jobb gikk raskere enn jeg hadde trodd, og jeg er redd for at livet bare skal forsvinne. Jeg vil gjøre det beste ut av det. Så jeg ble nødt til å tenke litt.

Jeg er fortsatt ny i disse tankene. Dette er ikke spørsmål som blir besvart raskt. Kanskje det ikke finnes svar i det hele tatt. Kanskje jeg alltid vil føle meg rotløs.

Uansett. I går kveld tok jeg endelig mot til meg. Jeg la meg ned med blokk og penn, akkurat som jeg gjorde i mine yngere dager. Den gangen satte jeg meg mål som "å finne min egen klesstil" eller "å gå ned i vekt". Denne gangen skrev jeg ned tre ord: frihet, kjærlighet og trygghet.

Mine tre ord. Tre selvsagte ord for mange, kanskje... men allikevel. De tre ordene som kan få meg til å ha det godt. Jeg kunne skrevet ned mye mer. Jeg trenger å få bedre selvtillitt, jeg trenger periodevis spenning, og jeg ønsker fortsatt å bli skikkelig kjent med meg selv. Men mest av alt er det disse tre jeg lengter etter. Så hvordan kan jeg finne dette? Hvordan kan jeg føle meg fri, fylt med kjærlighet, og samtidig trygg?

Jeg har ingen svar på det enda. Det blir for stort for meg. Men jeg har forsøkt å dele inn ordene som kategorier, for så å sette underpunkter. Mål jeg kan nå, som er litt mindre. Bloggen min er det perfekte stedet å utforske dette på. Jeg tenker best når jeg skriver, og dette trengs definitivt å tenkes på. Man skal ikke se bort fra at jeg kommer til å skrive mer om målene mine fremover.

Så:

1. Frihet:
For å få frihet må jeg være uavhengig. Jeg føler meg stadig mer avhengig av andre. Bekreftelse har fått større betydning enn tidligere, og jeg savner oftere en kjæreste.

Så jeg vil forsøke å greie mer selv.

Jeg har lånt noen penger av mamma. Det må betales tilbake. Da er jeg i det minste delvis økonomisk fri. Det kommer til å ta tid, antagelig resten av året. Men så er jeg ferdig. Det vil sannsynligvis bli en god følelse av frihet den gangen jeg ikke har mer gjeld der.

De gangene jeg har utfordret meg selv er de gangene jeg har følt meg mest fri. For meg er det nok med å vaske vinduer, skifte lyspærer eller å gå en tur i byen alene. Jeg kan med fordel utfordre meg selv mer. Min største frykt er å gå på kino alene. Kanskje jeg bør prøve det en gang?

Og jeg vil ta førerkort. De sier at det føles fritt å kunne kjøre dit man vil. Kanskje jeg vil føle meg fri når jeg kan reise rundt for meg selv. Ingen som må kjøre meg dit jeg ønsker.

Jeg trenger fortsatt den friheten jeg føler når jeg er alene. Alenetid skal jeg derfor unne meg. Kanskje jeg skal avtale hele helger for meg selv innimellom. Det er viktig for meg at jeg klarer å nyte mitt eget selskap.

2. Kjærlighet:
Dette er selvsagt for meg. Jeg er en jente som setter stor pris på relasjoner. Det er jo det jeg jobber med.

Vel. Jeg har allerede mye kjærlighet i livet mitt. Både i form av gode venner og en herlig familie. Jeg må passe på at disse båndene ikke svekkes. Jeg må pleie vennskapene med tid og tillitt, og jeg må fortsette å ha det tette forholdet til familien min.

Jeg vil fortsette å reise hjem ca. en gang i måneden, og jeg vil fortsette med nesten daglige telefonsamtaler hjem. Og jeg skal fortsette å besøke mormor og morfar hver gang jeg er hjemme.

Dessuten må jeg fortsatt møte venner. Selv om jeg har behov for tid alene er det viktig at jeg ikke stenger dem ute, slik jeg kanskje har lett for å gjøre. Jeg bør forsøke å ta initiativ til at vi skal treffes, også utenom fester.

Når det gjelder kjæreste vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Kanskje forsøke å ta det hele med ro? Det kommer når jeg er klar for det. Det beste for meg er å ikke stresse for mye. Jeg har latt mannfolk ta over livet mitt før. Det er på tide at jeg lever alene litt. Og at jeg nyter det.

Samtidig skal jeg ikke avvise gode sjanser. Og jeg skal hele tiden være åpen for nye venner.

3. Trygghet:
Det er viktig med rutiner. Hittil har jeg ikke greid å få gode rutiner i forhold til hverken mat, søvn, husarbeid eller økonomi. Jeg bør definitivt forsøke å endre på det. Det er ikke nok å spise en gang om dagen, jeg trenger sju-åtte timers søvn om natten, man bør vaske regelmessig, og jeg vil ha igjen penger uken før lønning. Jeg bør også forsøke å gå litt mer turer. Det gjør meg som regel i litt bedre humør.

Små og enkle mål, egentlig.

De to største spørsmålene under dette punktet er såre for meg.

Jeg trenger å finne ut hvor jeg skal bo.

Jeg trenger å finne ut hva jeg skal jobbe med.

Det er egentlig så stort og vanskelig at jeg ikke helt ønsker å skrive om det enda. Enkelte ting fungerer best inne i hodet.

----

Det er helt tydelig at jeg ikke har godt av å lese Paulo Coehlo. Han setter ord i hodet mitt. Ord om at man skal følge hjertet, og vente på mirakler. Han forteller at ting skjer for en mening, og at vi kommer til å finne vår livsvei med en gang vi hører på hjertet vårt.

Vel. Jeg kommer alltid til å lytte til hjertet mitt. Men jeg må begynne et sted. Jeg må finne en vei å gå. Jeg kan ikke vente på at livet skal vise meg veien. Å finne disse enkle punktene har gitt meg noen holdepunkter. Jeg vet hva jeg kan jobbe mot.

Og de kommer til å endres mange ganger. Og jeg kommer til å skrive de ned enda flere ganger. Eller kanskje jeg bare glemmer de igjen.

Men akkurat nå får jeg en ro når jeg tenker på at jeg har funnet de tre stikkordene i livet mitt.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det var utrolig fine delmål du har funnet der.. Så herlig det må føles å ha ting litt i orden, iallefall teoretisk. Nå kan du bare begynne prosessen (du vet... alt er en prosess.. Hihi) med å tenke. Det er kanskje ikke like lett.

Men vit at jeg er her for deg,om du trenger å snakke. :)

mirakel sa...

Det føles godt å ha tingene litt mer på plass, ja. Det er utrolig hvor mye det hjelper å skrive. Samtidig er dette en laaang prosess. Jeg må finne ut hvordan jeg skal bli lykkelig, og det er ikke bare enkelt. ;)

Og jeg vet at du er her. Det er det som er så bra med deg. Du syns ikke at jeg er dum som prøver meg på slike store klisjèspørsmål. :p

Og jeg skal begynne med å rydde leiligheten i helga. Nå skal alt sees igjennom. Det blir godt å få det ryddig rundt seg, i det minste. :)

Klem

Anonym sa...

Ja, skriving er terapi det vettu. ;)

Du driver rett og slett med sjelegranskning du.. Det er nok ikke så dumt, det..!

Ja, å rydde hjelper som regel... At det er ryddig rundt en hjelper veldig på rotete tanker i hodet. :)

vivalame sa...

hvis du skulle trenge en deltaker (hjelpende hånd) på den IP'en du så genialt har koordinert, så vet du hvor du finner meg;)

Anonym sa...

Du skriver godt om noe som faktisk ikke bare gjelder deg, Mirakel. Det er en svært menneskelig søken du beskriver (i tillegg er du nok i en fase i livet hvor sånt blir veldig tydelig). Å skrive hjelper meg også. Jeg pleier å beskrive det som om jeg "tenker" på papiret. Drillo pleide visstnok å gjøre sånn som du har gjort før spillerne løp ut for å møte motstanderen - satte opp tre stikkord som beskrev målene den nærmeste tiden. Det hjelper til å få fokus, og fokus er viktig. Stå på med din søken, flotte Mirakel!

care sa...

Du er herlig ærlig :-)

mirakel sa...

Hjerterdame: Eller, som Rabbagast sa, "å tenke på papiret". Det var godt sagt. Du skulle vært her og hjulpet meg litt med å finne smarte løsninger, men jeg får tenke på uavhengigheten min. ;)

Vivalame: Jeg tenkte på det. Omtrent som en tiltaksplan, bare at jeg gjør det heeelt frivillig. :p

Rabbagast: Du er ikke dum. Som jeg skrev til Hjerterdame rett over her, "å tenke på papiret" var godt beskrivende. Det er akkurat slik det er. Sånn som de gangene man snakker om noe, og finner løsninger omtrent akkurat når man sier det. Det hjelper å få det ut.

Og min søken fortsetter, kjenner jeg. Er litt tankefull om dagen.

:)

Minneapolise sa...

"Jeg trenger å få bedre selvtillitt"

Vil bare si at jeg tror det finnes forskjellige typer selvtillit, at man kan ha mye av en type selv om man har mindre av en annen.

Å analysere seg selv, sette mål, og gjøre noe selv for å få det bedre, det krever selvtillit, så på den måten er du sterk :)

mirakel sa...

Oisann, Merethe! Så ikke kommentaren din før nå..! Sorry. :) Men, ja. Tusen takk! Jeg er visst veldig ærlig, ja. Tror det er på godt og vondt, egentlig. Men aller mest godt. Det er fint å få tilbakemeldinger på det man tenker... :)

Også er det minneapolise sin tur. :)

Jeg lærte av en vis mann å skille mellom selvtillit og selvbilde, hvor selvbilde går mer på utseendet. Det er kanskje der jeg med fordel kan bli litt sikrere på meg selv. Men selvsagt også på en del ting med personligheten min. Det er definitivt ikke alt jeg setter så stor pris på.

At det å analysere seg selv krever selvtillit har jeg aldri tenkt over. Jeg har liksom alltid vurdert meg selv med jevne mellomrom. Og regner vel med at de fleste gjør det også?

Amelie78 sa...

Du skriver så ærlig, herlig og fint. Jeg liker tankene du deler. Takk :)

God helg fra Amélie

Amelie78 sa...

Og jeg så faktisk ikke at en annen også hadde brukt kombinasjonen ærlig og herlig før jeg skrev min kommentar :) Da betyr det at vi i alle fall er to som mener akkurat det.

Am.

mirakel sa...

Jeg må si at ærlig og herlig er to ord jeg gjerne vil skal forbindes med meg. ;) Så det var stas å høre det to ganger!

Tusen takk, amelie. Det var utrolig fint å høre.

God-helg-klem