torsdag 31. mai 2007

På reisefot

Jeg reiser en del. (det hadde vært fint å fortsette denne setningen med "i jobben", men det er ikke helt sant. Jeg reiser ganske lite i jobben.) Sannheten er at jeg reiser en del hjem.

Vel. Jeg er en av disse som er på plass minst en halv time før togets avgang. Stresset som få, og med ellevill panikk for lang kø i Narvesen. Når man har lang ventetid er det ikke stort annet å gjøre enn å kikke på menneskene rundt seg.

På stasjonen ser jeg mange avskjeder. De mest merkbare er disse evige elskede som skal ta farvel. Man kan se tungene krøller seg i hverandre, og ganske ofte har gutten en hånd godt plassert på stumpen til kjæresten.

Sist gang jeg var på reisefot så jeg et slikt par. Bare at de faktisk kysset med lydeffekter. Gutten var værst. Han kom med hese "mmm.. aaah.. åh" under hele seansen. De sto slik lenge, og jeg ble stadig mer pinlig berørt. Men det virket som at de ikke så verden rundt seg. De sto slik en god stund, før toget kom. Da ruslet de hånd i hånd bort fra stasjonen.

Etter dette rystende synet bestemte jeg meg for å gå på do. Det gjorde en annen mann også. Det var merkelig. Jeg satt i min bås, mens han (antageligvis) sto i den ved siden av. Han tisset høyt og lenge, mens jeg fikk presset frem to prestasjonsangst-dråper. Når vi var ferdige sa han "hade', da". Det var litt fint at han følte vi hadde delt noe så nært at han måtte ta farvel med meg. Men jeg klinte ikke med han.

En gang flørtet jeg forresten med en gutt på toget. Vi endte opp med en øl i Oslo. Det viste seg at han kun var interessert i at jeg skulle betale ølen hans, men dog. Det var en god øl.

Noe av det mest slitsomme jeg ser er familier. Barna er slitsomme allerede før de skal på toget, og foreldrene er utslitt. Dersom foreldrene deler seg, ser den av de som står igjen på stasjonen merkelig lettet ut. Den som sitter på toget er èn av to: svært engasjert eller svært uengasjert.

Jeg ender alltid opp i samme kupè som disse barnefamiliene.

En gang satt jeg bak en mor som sang godnattsanger i en time. Og etterpå leste hun bok med stor innlevelse. Jeg lærte at godnattsanger har ganske mange vers. Og de er overraskende like. Jeg lærte at bøker leses best av min egen mamma og pappa, samt at jeg aldri skal glemme mp3-spilleren min igjen.

Ganske ofte sitter jeg ved familier som driter i hva ungene gjør. Det er de aller mest slitsomme. De har barn som hele tiden popper opp fra setet foran mens de sier "hei!" eller "se!" eller "jeg har en lastebil!". Eller det værste av alt: de bare står der. Stille og stirrende.

Jeg er ikke så veldig glad i barn. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem, og ender som regel med å skremme de litt. Ufrivillig, selvsagt. 17. mai møtte jeg en venninnes barn. De var faktisk kjempe søte, og jeg forsøkte virkelig å snakke med de. Rufset de litt i håret og prøvde å hilse pent (jepp, jeg håndhilser). De var stumme som østers, og hadde et skremt uttrykk i ansiktet.

Tilbake til toget. På forrige togtur dukket det opp et lite barn som ville vise meg en eller annen leke. Jeg smilte og nikket. Høflig, med avvisende. Dessverre tar ikke barn hint, og det ble stående der med et dumt uttrykk. Så jeg lukket øynene og lot som om jeg sov. Hun ved siden av meg tok over, heldigvis. "Ja. Har du den fine leken, ja? Den var fin. Har du fått den av mamma'n din?", hvorpå barnet bare blir stående å stirre. De gjør jo slik hele tiden.

En gang forsøkte jeg faktisk å bry meg. Da tok jeg av meg høretelefonene, sa pent "hei" tilbake og smilte. Barnet ble sjenert. Så jeg bød frem høretelefonene og lurte på om han/hun (man vet jo aldri hvilket kjønn det er) ville høre på. Da ble han/hun redd, og løp bort. Det var visst ikke bra med Rammstein. Noen ganger er det rart å tenke på at tvillingsøsteren min jobber i barnehage.

----

Og akkurat nå er det utrolig godt å tenke på at jeg ikke skal reise noe sted i helgen.

17 kommentarer:

Hjerterdame sa...

Å, kjære vene... :D Du må bare klippe bort det siste avsnittet så var dette innlegget bra. Herregud, jeg lo jo høyt. :D

Artig at jeg har laget innlegg med barnehagehverdagbildene mine, akkurat samtidig som ditt. ;)

mirakel sa...

Lo du høyt? Ikke værst. Men du vet jo at dette stemmer. Du har sett meg in action med disse barna, blant annet. ;)

Hvilket innlegg bør jeg fjerne?

Og er du klar over at vi skrev en nesten identisk kommentar, nesten helt likt?!

Hjerterdame sa...

Det siste avsnittet ja. Men det skjønte du kanskje? Hehe. Syns dette innlegget var topp, så noe nedrakking på det skal vi ikke ha noe av.

Ja, jeg vet!! TWINTHING!

mirakel sa...

Jeg var ikke så fornøyd med innlegget, men hjernen min orka liksom ikke å tenke ut en skikkelig avslutning. Vel vel. Takk for hjelpen, nok en gang. :)

Kos deg med kveldsmat!

Unknown sa...

Togreiser er alltid spennende, og alltid kjedelige. Togreiser er ofte litt som en reise i livet. Jeg tror du forstår at jeg liker tog.

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med ok forhold til NSB

mirakel sa...

Dypt og ganske sant. Er som regel ganske fornøyd med tog jeg også, så lenge jeg ikke kommer i en kupè med masete barn. :)

Frøken Fryd sa...

Herlig skrevet :-) Jeg lo godt flere ganger!

mirakel sa...

Takk for det, Hege! Er ikke værst at du lo! :)

Anonym sa...

Dette er stand-up blogging!

Høflig og avvisende funket altså ikke? Ta lærdom. Det funker ikke på barn og menn.

Gretten sa...

Et lite tips som funker ganske bra på barn: husk at de også har en grense for hvor nærme de vil slippe fremmede mennesker innpå seg, akkurat som oss voksne.
Gi barna litt tid!

Hva hadde vi selv gjort hvis en vilt fremmed tilbød oss headsettet sitt med et stort sleskt smil om munnen ;-)

Kred for morsom post, absolutt. Måtte bare legge inn et lite forsvar for de søte små. De er bare naturlig skeptiske overfor store mennesker med pipete stemme som skal ta på dem hele tiden, "just like you and me".

ellikken sa...

hehe...!

Husk en ting, bare. Det er ikke det at foreldrene ikke bryr seg, og unngår at barna står og glor på tilfeldige medpassasjerer.

Foreldrene bryr seg...

Innvendig holder de på å dø av latter.

Tro meg, det er ingenting som er så morsomt som når barna overfaller fremmede uten snev av barnetekke!

:syndig:

mirakel sa...

Rabbagast: Høflig og avvisende funker ikke på meg heller. Jeg er evig håpefull, og trenger klar beskjed. ;) Jeg likte at du kalte dette stand-up-blogging. Det er virkelig det nærmeste jeg har kommet stand-up.

Gretten: Joda, du har et poeng. Jeg vet ikke hvordan man skal snakke til de, jeg. Hvis man ikke kan høyne stemmen noen oktaver, og ikke rufse de i håret/ta de i hånda? Jeg prøver å gjøre mot dem som jeg gjør mot hunder (har nemlig taker på bikkjene), men det funker helt tydelig ikke.

Elliken: Jeg skulle ønske barn kunne lukte hvem som ikke har barnetekket, jeg. I det hele skulle jeg ønske barn var litt mer som hunder. Hunder lukter frykt, liker pipete stemmer og tåler å klappes litt på. Det er lettere.

Men det er faktisk litt morsomt å tenke på at det er en del foreldre der ute som ler av meg. Jeg er ganske tydelig pinlig berørt når barn nærmer seg.

:)

Lothiane sa...

Kjempebra innlegg, har lest det flere ganger nå. Jeg liker godt siste del også jeg, kanskje fordi jeg synes Rammstein er så digg?! Det synes forresten poden min også, så han hadde neppe blitt skremt bort av høretelefonene dine. Nå er han vel en del eldre enn disse du pleier å skremme da...

Jeg har forresten lest mye på tog. Og på fly. Litt flaut, men når det hjelper..?

God helg! Nyt roen, eller ta toget til Oslo og bli med på pub imorra. :)

mirakel sa...

Halloen, Lothiane. God helg! :) Jeg liker Rammsten godt, jeg. Er en stund siden jeg hørte på de nå, men får fortsatt en god-sint følelse av å høre på Mein Hertz Brennt.

Og jeg tror nok ungen din er litt kulere enn de fleste. Godt jobba!

Jeg leser stadig på tog. Nå vil jeg ha laptop (en gang i himmelen, når jeg har råd) slik at jeg kan blogge der også. Tror det vil funke fint.

Oslo-pils høres jammen fristende ut. :)

Hjerterdame sa...

lothiane: Jeg liker også siste del nå. :) Hun tok bort det jeg sa jeg ikke likte (hvor det stod noe om at dette innlegget var dårlig. Noe det ikke var, derfor syns jeg hun kunne ta det bort), så nå er det perfekt. ;)

Bare så du ikke tror jeg syns hun skulle ta bort det med Rammstein. :P

Lothiane sa...

Mirakel: Vel, jeg er på Dubliners fra 12.30 og utover... :) Før det skal jeg være med bandet og spille... *grue*

Hjerterdame: åååh, det forklarer greia! Da er jeg enig i at det er fint hun fjerna. :) Rammstein er bra! Tror jeg må sette på noe nå... :)

mirakel sa...

Hjerterdame: Alle vet vel at Rammstein er bra? :)

Lothiane: Det er faktisk fristende. Men siden jeg ikke er særlig god på å disponere penger synes jeg du skal si fra neste gang. Kanskje jeg kan komme en tur da.. :)