mandag 5. november 2007

Irritasjon

Denne er til alle togreisende:

Det finnes stillevogner på togene nå til dags. Det er en vogn hvor man skal være stille, overraskende nok. Mobiler skal være skrudd av, man skal ikke snakke, og det skal være minimalt med knitring i godteripapir. Enkelt og greit.

Vognen er som regel bakerst, og det står godt merket på hvert eneste sete. Det skal altså ikke være vanskelig å skjønne om man sitter på en slik vogn. De med sosiale antenner vil dessuten også merke en påtagende stillhet i denne vognen.

Min oppfordring til alle stillevognsittere er: VÆR STILLE! Dersom dere på død og liv må skravle, så sett dere i en annen vogn. Det er så enkelt som det. Og, nei, det hjelper ikke om dere hvisker. Og det hjelper heller ikke at dere går ut når mobilen ringer. Da har dere allerede forstyrret medpassasjerenes lesing/søvn/tankerekke.

Stillevognene er skapt for oss som irriterer oss over andre mennesker. For oss som spyr av snakkesalige gamle damer, blir provoserte av bråkete barn, og som ikke ønsker å høre intime samtaler om livet til en tyggistyggende fjortiss.

Respekter oss. Vi har antagelig sittet lenge på tog, enkelte er røyksugne, og vi er generelt interesserte i å være stille.

Mvh
Gretten Dame

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes ikke du er gretten. Poenget med disse vognene (som jeg ikke visste eksisterte) er jo nettopp stillheten. I en verden der vi opplever lydforurensning hele tiden, skal slike stille steder hegnes omm, og beskyttes.

Esquil sa...

ssh, genese :)

Anonym sa...

Huff, så irriterende ja!

Sist jeg tok flytoget til Akser var jeg såre fornøyd med å ha funnet meg en stillekupé.. Boka var ikke før oppe da en gammel ekkling absolutt måtte raute høylytt med sin kone om hvor fantastisk Spania egentlig er. Jeg ventet på blikk-kontakt (er det stillesone, så er det stillesone), pekte rolig, men bestemt på skiltet "stille sone" og kremtet.

Først så det ut som mannen hadde falt ned fra månen, så skiftet han fort samtaletema. Det skiltet der måtte da vitterlig bare gjelde mobiltelefoni, og uansett var han tydeligvis unntatt.

Heldigvis dukket konduktøren etterhvert opp og forklarte han på oppfordring hva en "stille sone" egentlig er, så jeg fikk nytt boka mi i fulle åndedrag.

mirakel sa...

Genese: Jeg er takknemlig for at du ikke syns jeg er gretten. ;) Og jeg er kanskje enda mer takknemlig for at det finnes folk som forstår at stillhet er dyrebart. De gangene jeg har sittet på stillevogn - og det har funket - har jeg kost meg fryktelig. Det er noe spesiellt med å være helt stille i selskap med andre.

Esquil: ;) Dette er ikke stillevogn, da.

Fantomet: Det er helt utrolig at ikke folk skjønner slike enkle ting.

Jeg satt på toget nå søndag, og da var det en gutt og en jente som bråkte veldig. De skravlet konstant, og fniste høyt hele tiden. Konduktøren sa etterhvert fra at de måtte være stille, men de brydde seg faktisk ikke om det. De bare fortsatte å snakke når konduktøren var borte. Jeg fatter ikke at det finnes folk som er slik.

Denne posten er i grunn dedikert til de. :p

Anonym sa...

*hviske lavt* Kan man innføre "stillebusser"? I så fall vil jeg gjerne være sjåfør på en av dem; det er mye rart og unødvendig man må lytte til i løpet av en dag som bussjåfør...!

Anonym sa...

AMEN!

Jeg sitter som regel og leser (gjerne på skolearbeid og da funker ikke det med masse bråk rundt meg) eller strikker på toget. Strikker jeg setter jeg meg i en annen vogn enn stillevognen fordi det hender at det rasler litt i posen når jeg srar opp tråden og at det klirrer litt i strikkepinnene. Skulle ønske alle andre tok like mye hensyn som meg. Men jeg har fremdeles til gode å ha en togtur der det faktisk er stille i stillevognen..

Anonym sa...

Deilig lesing!

Og selvom man ikke sitter i en stillevogn er det forsatt ingen grunn til å la barna dine løpe rundt og skrike av full hals, eller å spille teite poplåter, som selv ikke fjorten år gamle jenter kan like, på høytaler fra mobilen din, når du selv er mann på nærmere 40...

Hjerterdame sa...

Hihi, der kom irritasjonsinnlegget. ;) Sånne folk ER jo irriterende. Og det finnes irriterende folk på fly også! I går var det en mann som drakk og drakk og ble småfull (!), og han dreit så i når vi måtte ha på belte og sånn. Akkurat slik irriterer meg. ;)

Glemte å skrive det i innlegget, men flyturen gikk overraskende fort og bra! Rakk nesten ikke hekle..? Fatter ikke hvordan jeg liksom ikke rakk det, iløpet av 8,5 timer... :p Sov en del da. :)

Nå må jeg dusje. Hej då!

Anonym sa...

Hehehe, du kan jo sende en klage til servicesenter@nsb.no ?
Tro meg, det finnes en god del mer gretne folk enn deg.
Her en dag skulle JEG anmeldes fordi jeg nekta en passasjer taxi når han kom for sent til toget.... *dåååån*

Men enig i at svært få respekterer stilleskiltene ja... Nei, legg i 75,- og kjøp deg en komfort-plass.. :)

*klemz* cam

mirakel sa...

Bussemann: Jeg har tenkt det samme. Skulle gjerne hatt stillebusser, slik at jeg kunne slippe å høre videregående elever fnise og skravle hele tiden. Noen ganger skjønner jeg ikke at sjåførene orker. ;) Har forresten irritert meg over alle som ikke reiser seg for eldre i dag. Ungdommen nå til dags.

Silkepus: Ja, alle skulle vært som oss! Jeg pleier ikke å sette meg på stillevognen hvis jeg vil høre musikk, f.eks.. jeg vet jo at den kan høres også. Jeg har hatt overraskende få stille turer på stillevogner.. tror jeg like godt kan droppe det.

Sifudar: Jeg er helt enig. Men jeg blir ikke like irritert når jeg sitter på en vanlig vogn, for der må jeg forvente slik. På fredag satt jeg i en vogn hvor en del voksne menn drakk og koste seg. Akkurat da var det greit, siden jeg selv var i godt humør.. men jeg kan tenke meg at mange sukket for seg selv når de begynte å spille gamle låter og skrattle over det meste. ;)

Hjerterdame: Å! Jeg ble glad når jeg så du hadde kommentert! Nå virker du ikke så langt borte.

Jeg har faktisk ikke tenkt over at det finnes irriterende folk på fly også. Det må jo være toppen av irritasjon! Når man vet at man ikke skal av på åtte timer, så antar jeg det kan bli et stort problem. Hehe!

Camz: Jeg er redd ikke NSB kan hjelpe meg der, gitt. Konduktørene er flinke til å si fra om at folk skal være stille, men folk er ikke så flinke til å bry seg om det. ;) Litt som oss når vi var 14, vel?

Det blir comfort-plass når jeg har skaffet meg en rik mann, tror jeg. Hehe!

Tonita sa...

Men er det noen stillhetsgaranti på kmfrt-plssne?

mirakel sa...

Det er det nok ikke, Tonita.

Men jeg tror at de som betaler litt ekstra for å sitte et slikt sted er mer stille enn de andre. De vil antagelig jobbe og lese aviser, tenker jeg. Men det kan jo hende jeg bare dømmer comfort-brukerne. ;)