tirsdag 1. mai 2007

Selvfølgeligheter

Vi sier en hel rekke ting som like greit kunne forblitt usagt. Det er som regel hverken nytt eller nyttig. Og det kalles selvfølgeligheter.

La meg gi deg noen eksempler.

Situasjon 1.
Besservisser: Oi sann. Sola deg i helga, ja? Du vet vel at det lønner seg å bruke solkrem?
Meg: Jeg vet det.
Besservisser: Ja, for det kan være farlig å bli så brent!
Meg: Jeg vet det.
Besservisser: Også er det ikke særlig behagelig heller, da.
Meg: Jeg vet det. (kjenner på sår og stram hud)
Besservisser: Bare littegrann solkrem, så kunne du unngått det.
Meg: Jeg vet det.
Besservisser: Det tar ikke så lang tid å smøre seg.
Meg: Jeg vet det.
Besservisser: Hadde du brukt solfaktor XX, så hadde du unngått det der.
Meg: Jeg vet det.

Situasjon 2.
Velmenende sjel: Jøje meg, har du mistet vesken din?! Så utrolig bittert, da!
Meg: Jeg vet det.
Velmenende sjel: Det lønner seg å passe på sakene sine, vet du.
Meg: Jeg vet det.
Velmenende sjel: Også trenger man jo ikke å ha med bankkort og nøkler ut heller.
Meg: Jeg vet det.
Velmenende sjel: Nei og nei. Du må huske å sperre alle kortene dine nå, da.
Meg: Jeg vet det.
Velmenende sjel: Også må du jo melde det til politiet.
Meg: Jeg vet det.

Situasjon 3.
Irriterende sjel: Jasså, du skal ta deg en røyk til allerede? Det er ikke bra å røyke, vet du!
Meg: Jeg vet det.
Irriterende sjel: Man kan få lungekreft av det, faktisk.
Meg: Jeg vet det.
Irriterende sjel: Også er det ikke særlig behagelig for de rundt heller.
Meg: Jeg vet det.
Irriterende sjel: Du burde prøve å slutte før det går galt.
Meg: Jeg vet det.

Situasjon 4.
Sjelesørger: Oisann, har han gått fra deg?! Det er veldig vondt!
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Men du kommer videre etterhvert.
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Du må bare stå i sorgen/smerten.
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Og det finnes flere fisker i havet!
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Etterhvert finner du deg en annen gutt.
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Men det kommer til å være vondt lenge.
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Men plutselig en dag så tenker du ikke på han lenger.
Gråtende meg: Jeg vet det.
Sjelesørger: Også er du over han.
Gråtende meg: Jeg vet det.

Situasjon 5.
Meg: Så du må ikke tisse, nei? Det kan være vanskelig når folk skal stå og se på.
Urinprøvegiver: Jeg vet det.
Meg: Du får prøve å ikke tenke på at jeg står der.
Urinprøvegiver: Jeg vet det.
Meg: Også får du drikke mye vann/kaffe/saft.
Urinprøvegiver: Jeg vet det.

(Jeg sier en hel masse selvfølgeligheter stadig vekk. Det kalles småprat. Eller råd.)

9 kommentarer:

Lothiane sa...

Tatt på kornet!

(nå fikk jeg lyst på en røyk)

Veldig artig lesing, jeg kjente igjen dette fra mange situasjoner.

En gang i tida gikk jeg til en terapeut og hun lærte meg at man aldri skal gi råd, i hvert fall ikke hvis det ikke blir spurt etter. Jeg prøver (!) å leve etter dette... Ikke lett. Det er liksom litt av måten vi snakker med hverandre på, tror jeg. I hvert fall virker det sånn. Men jeg vet jo hvor irriterende det er når folk "blander seg".

:)

Anonym sa...

Ahaha, så morsomt med situasjonsbyttet nederst. Er det det som kalles å "møte seg selv i døra"?

Anonym sa...

Lo så jeg fikk tårer i øynene her :-D Festlige Mirakel! Det er da i grunnen masse du egentlig vet, som du ikke setter ut i praksis da..? Høhø

Anonym sa...

Hehee.. "jeg vet det". Artig at det var svarene på alt, egentlig. ;)

*ler*

mirakel sa...

lothiane: Jeg har også lært at man ikke skal gi råd om man ikke blir spurt. Det er mye vanskeligere å etterleve enn man tror! Er enig i at det nok er slik vi prater med hverandre. Også er jo noen verre enn andre, da. Særlig mot oss røykere. ;)

Cecilie: Jeg møter meg selv i døra stadig vekk. Hehe! Er nok ikke bedre enn "alle andre", nei.

Nirkatu: Jeg tror alle vet en hel del som de ikke setter ut i praksis. Ellers hadde verden vært perfekt. :p Og jeg er virkelig en av dem. *tenner en røyk snart*

Mette: Hva annet kan man si? "Næmmen?! Er det SANT? Fungerer solkrem mot å bli solbrent?!?!?!" Tror ikke det. ;)

Anonym sa...

Artig innlegg. Men det er skadelig å røyke vet du... (bare kødda, men det ER faktisk skadelig (ok, ondskapsfull nå, sorry)) :)

mirakel sa...

rabbagast: HVA?! Er det skadelig?! Hvem ville ha trodd det? Jeg må slutte nå. Med en gang!

radiohode sa...

Det hender at praten ikke dreier seg om å overlevere viktig informasjon. Av og til (oftere enn vi lliker å tenke på?) dreier den seg om å pleie relasjoner. Tenk på naboer som prater om været. Svært lite "nyttig", men nyttig likevel.

:-)

mirakel sa...

Ja, relasjonsbygging er nok poenget med mye slik "unytting" prating. Man skal bare være litt forsiktig, for man kan virke ovenpå og arrogant hvis man stadig kommer med råd til folk som ikke har spurt om det. Veldig ofte er folk mest interessert i å bli lyttet til, noe som lett kan bli glemt. :)

Men, jeg er enig. Småprat er nødvendig det også!